Pokiaľ chcú predajcovia odevov pritiahnuť do obchodov generáciu dvadsiatnikov a čerstvých tridsiatnikov, musia investovať do inovatívneho spôsobu predvádzania produktov, ako aj do originálneho obsahu. Bojujú totiž s rastúcou konkurenciou online hráčov ako napríklad Amazon, ktorí v posledných rokoch vyvíjajú silný tlak na kamenný retail.
Podľa denníka Financial Times sa Zara chystá v apríli nasadiť do 120 vlajkových predajní po celom svete technológiu, ktorá umožní zákazníkom prezerať si prostredníctvom stiahnutej aplikácie na displeji smartfónu tovar vystavený v predajni. Stačí, ak namieria zariadenie na časť obchodu, v ktorej sa nachádza senzor, a zobrazí sa im virtuálny model čo modelka vo vybranom kuse oblečenia.
Všetko bude fungovať na princípe rozšírenej reality. Aplikáciu bude možné využiť napríklad aj v interakcii s krabicou, v ktorej si zákazník prevezme online objednávku alebo s výkladom kamenného obchodu.
„V súčasnom kamennom retaile len ťažko nájsť firmy, ktorým by neskomplikovala život online konkurencia. Inditex je zriedkavým príkladom spoločnosti, ktorá by sa s ňou mohla relatívne dobre vysporiadať,“ cituje Reuters analytičku Société Générale Anne Critchlow.
Predajňa odevného reťazca Zara Zdroj: SITA / AP
Kamenný retail naháňa online
Zara je súčasťou módneho koncernu Inditex španielskeho miliardára Amancia Ortegu. Tržby odevného gigantu v minulom roku stúpli o deväť percent na 25,3 miliardy eur, čistý zisk vzrástol o sedem percent na 3,4 miliardy eur.
Inditex vlani otvoril šesťdesiat nových pobočiek a ďalej posilňuje internetový predaj. V minulom roku jeho objem stúpol o dve pätiny a na celkovom obrate spoločnosti sa podieľal desiatimi percentami. Tovar objednaný cez internet si zákazník môže bez ďalších osobitných poplatkov vyzdvihnúť v sieti kamenných predajní.
Na internetový predaj tlačia aj konkurenční obchodníci. Napríklad švédska značka H&M predá prostredníctvom e-shopu 12 percent tovaru. Ďalej pokročili s internetovým predajom poprední britskí maloobchodníci. Podľa analytičky A. Critchlow predáva Marks & Spencer cez internet 18 percent tovaru a Next až štyridsať percent.