Riešením, ktoré podáva pomocnú ruku, je vzdelávanie. O tom, ako uspieť v procese digitálnej transformácie a akú úlohu v tomto procese hrá vzdelávanie, sme sa porozprávali s Pavlom Holbíkom, zodpovedným za riadenie vzdelávacích služieb spoločnosti OMNICOM. Konzultanti z OMNICOM dlhodobo pomáhajú firmám a organizáciám úspešne zavádzať moderné digitálne nástroje do praxe.
Čo odporúčate, ako sa majú lídri a manažéri pripraviť na to, aby vo firme či v organizácii efektívne a úspešne zvládli digitálnu transformáciu?
Predovšetkým si musíme uvedomiť, že digitálna transformácia prináša do firmy zásadné zmeny a mení nielen procesy, ale aj spôsob práce. Jednoducho mení firmu ako celok. Pri implementácii týchto zmien firmy často hovoria o iniciatívach alebo projektoch. Tieto zmeny v rámci firmy musí niekto riadiť. Vo väčšine veľkých firiem sú to projektoví manažéri. Ak ich firma alebo organizácia nemá, musí ich buď nájsť, alebo vyškoliť z radov svojich zamestnancov. Pri aktuálnom nedostatku pracovných síl na trhu práce mnohé firmy nemajú inú možnosť, ako zveriť projekt digitálnej transformácie svojim zamestnancom.
Zamestnanci bez skúseností s projektovým riadením potrebujú získať tréning, resp. návod, ako riadiť projekt. Čo im pomôže?
My radíme firmám, aby investovali do certifikovaného vzdelávania svojich zamestnancov v oblasti projektového riadenia. Odporúčame školenie PRINCE2. Ide o metodiku projektového riadenia, ktorá zahŕňa základnú projektovú terminológiu, prvky a procesy v projekte. Zamestnanec, ktorý absolvuje školenie PRINCE2, získa jasný a zrozumiteľný návod, ako riadiť projekt až do úspešného konca. Naše skúsenosti ukazujú, že práve pracovníkom, ktorí nemajú žiadne skúsenosti s riadením projektov, veľmi pomôže školenie PRINCE2. Dá im základný rámec, ako postupovať pri riadení projektu od úplného začiatku až po koniec.
Digitálna transformácia vo firme kladie zvýšené nároky na IT. S príchodom nových digitálnych nástrojov sa zamestnanci so svojimi otázkami a problémami v prvom rade obracajú na svojich kolegov v IT oddeleniach. Ako efektívne pripraviť IT oddelenie vo firme na zmeny, ktoré prináša digitálna transformácia?
Dnešní IT-čkári sa nezaobídu bez kontinuálneho vzdelávania. Uvedomme si, ako rýchlo sa menia digitálne platformy, ktoré každodenne používame v práci. Aby IT špecialisti a manažéri vedeli flexibilne reagovať na požiadavky svojich kolegov a zároveň efektívne zvládli zmeny, ktoré prináša digitálna transformácia, je k dispozícii komplexné vzdelávanie ITIL. Ide o medzinárodné certifikované školenie – súbor tzv. best practice z oblasti IT. Obsahuje bohaté skúsenosti z riadenia IT služieb spolu s novými praktikami pre vytváranie hodnoty, podporu stratégie biznisu a digitálnej transformácie optimalizáciou digitálnych služieb a technológií. ITIL obsahuje základy všetkého, čo potrebuje vedieť zamestnanec IT a nielen IT. K dispozícii je viacero modulov podľa toho, na akej pozícii v rámci IT človek pracuje. My školíme ITIL už niekoľko rokov a vďaka našim dlhoročným praktickým skúsenostiam sme sa aktívne podieľali na príprave poslednej aktuálnej verzie ITIL®4.
Firmy môže od investícií do certifikácie odradiť výška nákladov. Prečo by mali investovať do certifikovaného vzdelávania svojich zamestnancov?
Bez vzdelaných zamestnancov firmy nebudú schopné pružne reagovať na zmeny, ktoré prinášajú nové technológie. Ak začne firma zavádzať inovácie, napríklad zavedie do pracovného procesu novú digitálnu platformu a zamestnanci nebudú vedieť, ako tento nástroj používať, a nebudú rozumieť, prečo sa táto zmena deje, tak ostanú pri pôvodných starých zvykoch. Výsledkom budú neefektívne vynaložené finančné prostriedky a kapacity bez toho, aby bola dosiahnutá očakávaná zmena. Samotní manažéri si uvedomujú, akú dôležitú úlohu hrá v procese digitálnej transformácie vzdelávanie. V rámci celosvetového prieskumu Axelos až 54 % respondentov z radov topmanažérov firiem potvrdilo, že vzdelávanie zamestnancov pomáha firmám udržať tempo s neustále sa meniacimi technológiami. Ďalšími benefitmi, ktoré prináša vzdelávanie a rozvoj zamestnancov, sú nárast pracovnej produktivity, skvalitnenie zručností, rast motivácie a spokojnosti. Tie prispievajú k vyššej lojalite zamestnancov, čo je veľkým prínosom v momentálnej situácii na trhu práce, kde vidíme akútny nedostatok pracovnej sily vo viacerých odvetviach.