McDonalds v USA vlastní zhruba desať percent z viac ako 14 300 reštaurácií, zvyšok je prevádzkovaný formou franšízy. Tieto reštaurácie samy rozhodujú o mzdách a benefitoch pre svojich zamestnancov.
Oznámenie prichádza v čase, keď zvýšenie mzdy vďaka oživeniu ekonomiky a zložitejšiemu hľadaniu nových zamestnancov oznámilo niekoľko ďalších veľkých firiem, vrátane Wal-Mart Stores. Za posledných 12 mesiacov miera nezamestnanosti v USA klesla na 5,5 percenta z 6,7 percenta.
McDonalds zároveň trápia demonštrácie skupín požadujúcich mzdu 15 dolárov za hodinu. Okrem protestov tiež tlačia na firmu zamestnanecké skupiny prostredníctvom žalôb a sťažností na úradoch. Trápia ich rôzne problémy, vrátane údajného odmietania prestávok a príplatkov za práce nadčas, popáleniny zamestnancov od tuku a nedostatok ochranných pomôcok.
Od 1. júla majú byť mzdy v reštauráciách firmy o dolár vyššie než minimálna mzda v štáte, v ktorom sa reštaurácia nachádza. Mzdy sa budú upravovať podľa doby, ako dlho bude zamestnanec vo firme, a podľa výkonu. Do konca roka 2016 by priemerná hodinová mzda zamestnancov firmy mala stúpnuť niečo nad desať dolárov za hodinu z terajších deviatich dolárov.
Klesá počet zákazníkov
Okrem vyšších miezd budú mať tiež zamestnanci, ktorí pracujú pre firmu najmenej rok a v priemere 20 hodín týždenne, nárok na platené voľno. Tí, ktorí si voľno nevyberú, ho dostanú preplatené.
Pracovníčka firmy zo Severnej Karolíny Kwanza Brooksová označila opatrenie za príliš malé na to, aby predstavovalo skutočný rozdiel. Iba drobné zvýšenie miezd pre len malú časť nie je podľa nej zmenou, ale iba správou, ktorá má upútať. Mzda Brooksovej činí 7,25 dolára za hodinu.
Tržby aj počet zákazníkov v reštauráciách v USA otvorených najmenej rok už dva roky za sebou klesajú. Rast miezd v reštauráciách prevádzkovaných firmou by mohol zvýšiť mzdy aj vo franšízových reštauráciách.
To by potom mohlo prinútiť majiteľa týchto reštaurácií k zvýšeniu cien, čo by zas mohlo firme prospieť, pretože výška licenčných poplatkov od prevádzkovateľov týchto reštaurácií sa odvíja od výšky tržieb. Na druhej strane by to ale mohlo znížiť zisk franšízových pobočiek, napísali agentúry AP a Reuters.