O tom, že najväčšou výzvou pre firmu je správne reagovať na výzvy, aj o tom, že silnou zbraňou v ceste za úspechom je silný a tvorivý tím so spoločnými hodnotami, hovorí Peter Zálešák, predseda Predstavenstva spoločnosti NAY. Ak do života firmy príde kríza, treba pracovať viac, prebrať zodpovednosť a rozhodovať rýchlo.
Ako hodnotíte 30 rokov skúseností na trhu?
Mám pocit, akoby som začínal včera. Za ten čas sa vo firme vystriedali stovky kolegov a každý z nich priniesol niečo unikátne. Pre mnohých sa NAY stalo významnou súčasťou života. Všetci sa stále učíme a svet, zákazníci aj my sa stále meníme. Musíme na tie zmeny správne reagovať a to je tá najväčšia výzva.
Ako sa spoločnosť počas troch desaťročí zmenila, kam sa posunula?
Stali sme sa veľkou nadnárodnou firmou, v ktorej musia platiť pravidlá a kde sú jasne stanovené procesy. Možno už nie sme takí flexibilní ako na začiatku, stále však prinášame na trh inovácie, ktoré ostatní hráči často preberajú. Na druhej strane sa od nich učíme aj my, najmä v prípade technológií využívaných pri online predaji.
Ktoré momenty v živote firmy boli najväčšie?
Na úplnom začiatku to bolo získanie zastúpenia pre japonských výrobcov spotrebnej elektroniky. Stali sme sa vtedy ich oficiálnym distribútorom. Potom otvorenie prvého NAY Elektrodomu v roku 1998, bol to na našom trhu vtedy nový koncept. Vstup investora v roku 2005 výrazne akceleroval rozvoj siete a následne akvizícia Electro Worldu, vďaka ktorej sme vstúpili na zahraničný trh.
Čo je za úspechom spoločnosti?
Ľudia, ktorí uznávajú spoločné hodnoty. Sú nimi férovosť, jednoduchosť a nadšenie pre techniku.
V akej ste kondícii?
Napriek pandémii sme vo veľmi dobrej kondícii. Máme stabilnú sieť predajní, silnú online divíziu, sme lídrom na Slovensku a po poslednej akvizícii v Česku sa stávame významným hráčom aj tam.
Ako vás ovplyvňujú technológie a trendy v oblasti IKT či riadenia procesov?
Rozvoju technológií a inováciám venujeme najväčšiu časť voľných zdrojov. Finančných i ľudských. Máme v príprave desiatky nových projektov a teším sa na ich spustenie.
Aký je váš recept na zvládnutie náročných období v živote firmy?
Čo funguje, nemeň. Na druhej strane, ak niečo nefunguje, treba sa tomu venovať na sto percent a sústrediť sa aj na detaily. Ak príde kríza, treba pracovať viac, prebrať zodpovednosť a rozhodovať rýchlo.
Čo funguje, nemeň. Na druhej strane, ak niečo nefunguje, treba sa tomu venovať na sto percent a sústrediť sa aj na detaily.
Ako ste zvládli obdobie pandémie?
Dobre. Online vo veľkej miere nahradil stratené tržby zatvorených predajní. NAY však bolo skôr výnimkou. Za celý nepotravinársky maloobchod musím dodať, že sme boli sklamaní z prístupu vlády. Boli sme, po gastre a cestovkách, najviac postihnutí rozhodnutiami o zavretí prevádzok. Pritom odškodnenie sme dostali iba minimálne a všetky straty štát nechal na pleciach podnikateľov.
Kde hľadáte inšpiráciu na zlepšovanie a rast firmy?
Chuť budovať a zlepšovať sa musíte mať asi v DNA. Netreba špeciálnu inšpiráciu, ide to samo.
Čím sa odlišujete od konkurencie?
Snažíme sa byť fér a všetky rozhodnutia robíme s ohľadom na zákazníka. Preferujeme osobný prístup, rýchlosť a chceme byť zákazníkovi čo najbližšie.
Čo je vašou najsilnejšou zbraňou?
Silný a tvorivý tím.
Aké sú vaše ďalšie plány a ambície?
Vyrovnať sa konkurencii v technológiách, ale aj naďalej zostať osobní. Chceme ďalej expandovať. Hľadáme nové príležitosti rastu spoločnosti v sortimente a službách.
- Dôležité míľniky
1991 – Vznik. Dva roky po revolúcii je stále obrovský hlad po zahraničnej elektronike. Peter Zálešák a Ján Tomáš, zakladatelia a dodnes vlastníci spoločnosti, nasadajú do žiguláka. Vyrážajú do Nemecka a vrchovato ho naplnia elektronikou, ktorú začnú predávať na Slovensku. Vzniká NAY.
1991 – 1997. Distribúcia a franchising NAY sa rýchlo stáva oficiálnym distribútorom značiek zvučných mien ako Sony a Panasonic. Chýbajú však maloobchodné siete, do ktorých by NAY mohlo dodávať. Spoločníci prichádzajú s myšlienkou otvorenia predajní v centrách miest pod značkou NAY, ktoré by prevádzkovali miestni podnikatelia. Koncept, ktorý je dnes známy ako franchising, bol na začiatku 90. rokov na Slovensku novinka. Aj pre nich samých. Do roku 1997 takto spoločnosť otvorila 12 predajní.
1998 – NAY Elektrodom. Nový koncept veľkoplošnej predajne so širokým sortimentom, ktorý je dnes samozrejmosť, ale v roku 1998 to bola novinka. NAY Elektrodom vzniká na výpadovke z Bratislavy, prakticky v kukuričnom poli na Zlatých pieskoch. Aj 23 rokov po vzniku je poslednou budovou, za ktorou je len obchvat. Koncept je taký úspešný a ikonický, že dodnes mnoho ľudí volá akúkoľvek predajňu elektroniky „elektrodom“.
1998 – Internetdom. V roku, keď vzniká Elektrodom, vzniká aj Internetdom. NAY má vtedy sedem rokov, rovnako ako verejný world wide web. Internetdom, ktorý je vtedy len online katalóg produktov, sa neskôr stáva www.nay.sk a najúspešnejšou „predajňou“ NAY.
1999 – Vernostný klub. Vzniká NAY Extra klub, jeden z prvých a najúspešnejších lojalitných klubov na Slovensku. Dnes má už viac ako milión registrácií za sebou, pričom jeho základný princíp sa dodnes nezmenil. Z každého jedného nákupu vám vráti časť hodnoty na zľavu na ďalší nákup.
2005 až 2013 – Expanzia. V roku 2005 vstupuje do NAY poľsko-americký investičný fond Enterprise Investors, ktorý získava 48-percentný podiel v spoločnosti. Do spoločnosti prináša nielen kapitál, ale aj know-how, ktoré akcelerujú expanziu. V rozpätí niekoľkých rokov sa sieť rozrastie z dvanástich predajní na tridsaťjeden.
2006 – NAY Tanečný dom na Pohode. NAY sa prvýkrát objavuje ako partner tanečného projektu NAY Tanečný dom na Pohode, najväčšom hudobnom festivale na Slovensku. Doteraz je nepretržitým partnerom projektu, ktorý je prehliadkou moderných aj tradičných tanečných workshopov a world music.
2007 – Dobrí anjeli. Prakticky od vzniku NAY podporuje neziskovú organizáciu Dobrý anjel, pretože to, čo robí, je potrebné a zmysluplné. Posiela jej spotrebiče, ktoré putujú do rodín, ktoré to potrebujú, a pomáha jej tiež zbierať peniaze cez Anjelské drobné. Peter Zálešák sa osobne angažuje ako člen správnej rady organizácie.
2008 – Tretí Podnikateľ roka. V roku 2008 zakladateľ spoločnosti a predseda predstavenstva Ing. Peter Zálešák získava ocenenie Podnikateľ roka Slovenskej republiky v najprestížnejšej svetovej súťaži podnikateľov na svete. Je len tretím víťazom tejto súťaže na Slovensku.
2014 – Akvizícia Electro World. V roku 2014 NAY kupuje sieť Electro World v Českej republike aj na Slovensku. Na Slovensku sa predajne premenujú a začlenia do siete NAY. V Českej republike ostáva sieť pod značkou Electro World. NAY sa podarí dostať sieť Electro World prvýkrát do zisku už päť rokov po prebratí.
2021 – Ďalšia expanzia v Českej republike. NAY uprostred náročného obdobia, ktoré je poznamenané celosvetovou pandémiou, ďalej expanduje, preberá pod seba 21 predajní K+B a rozširuje sieť Electro World na 40 predajní v Českej republike. Na Slovensku má NAY aktuálne 38 predajní s ďalšou na obzore.