Mainstream slovenského pivovarníckeho trhu určujú dva dominantné pivovary, ktoré sú súčasťou nadnárodných korporátnych skupín – pivovar v Hurbanove patriaci spoločnosti Heineken Slovensko a pivovar Šariš spoločnosti Plzeňský Prazdroj Slovensko. Čo do objemu uvareného piva majú približne 90-percentný podiel na trhu. Zvyšných 10 percent si delia ostatní – menší producenti piva.

Slovenská legislatíva pozná iba malý a veľký pivovar – pod malým sa rozumie taký, ktorý produkuje ročne maximálne 200-tisíc hektolitrov piva, všetky ostatné sú z pohľadu zákona veľkými pivovarmi. Podpredseda Asociácie malých nezávislých pivovarov Slovenska (AMNPS) Ladislav Kovács však upozorňuje na to, že toto delenie je z hľadiska praktickej logiky nepresné. Rozdiel medzi malým a veľkým pivovarom by totiž mohol byť niekoľko hektolitrov.

Na Slovensku sú dva pivovary, ktoré sa nedajú považovať za malé ani veľké – Urpiner a Steiger ročne vyprodukujú okolo 100-tisíc hektolitrov piva, a bolo by ich preto vhodnejšie považovať za stredné pivovary. Podobné delenie možno nájsť napríklad v susednom Česku.

Pivná revolúcia

Podiel na trhu z hľadiska objemu uvareného piva nevypovedá o všetkom. „Napríklad v USA je to tak, že na základe produkcie majú malé pivovary trhový podiel okolo 15 až 18 percent, ale podiel v tržbách je výrazne vyšší – v súčasnosti vyše 28 percent. Veľké pivovary teda produkujú viac lacného piva a malé zasa viac piva s vyššou pridanou hodnotou,“ vysvetľuje L. Kovács. Slovensko zatiaľ takéto štatistiky nemá.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa