Nadnárodný IT holding Solitea, ktorý sa zaoberá informačnými podnikovými systémami, má za sebou úspešný účtovný rok. Pôvodom česká firma, ktorá má dcéry aj na Slovensku, Balkáne či v Rakúsku, zvýšila ku koncu vlaňajšieho júna obrat o 32 percent na zhruba 70 miliónov eur a tento účtovný rok očakáva jeho rast na 80 až 90 miliónov eur.

Minulý rok firma spojila svoje dovtedajšie akvizície pod jednu strechu. Akvizície jej priniesli až dve tretiny rastu obratu. TREND sa so zakladateľom a predsedom predstavenstva Solitey Martinom Cíglerom rozprával o akvizičných stratégiách, IT trhu, pytačkách so Sandbergom či nedostatku IT špecialistov.

V rozhovore sa dočítate:

- prečo k sebe Solitea pustila Sandberg, hoci neponúkol najvyššiu cenu

- čo sa deje s rokovaniami o akvizícii, keď je cena nadhodnotená

- kde je bezpečná hranica nezávislosti od jedného zdroja príjmov

- ako Martin Cígler kompenzoval babičke jej pôžičku

- čo čaká IT trh o päť až desať rokov

Ako zamávala s trhom IT v regióne CEE pandémia?

Pandémia sa na číslach prejavila skôr pozitívne, akcelerovala rozvoj IT biznisu. Spoločnosti sa snažia novej situácii prispôsobiť, prevádzajú celý rad svojich aktivít do cloudu, investujú do nových vnútrofiremných procesov, ktoré im pomáhajú pandémiu zvládať. Ale nechcel by som v minulom roku byť vlastníkom hotelového softvéru.

Kedysi ste povedali, že v IT biznise nejde rásť bez akvizícií. Prečo?

Že by ma dohnala história? Skôr to nie je úplne presné, ide to aj bez nich, ale dobre zvládnuté akvizície výrazne akcelerujú rast. Za rastom Solitey, ktorá v tržbách už niekoľko rokov zhruba o tretinu, stoja z dvoch tretín akvizície, a len jedna tretina je daná organickým rastom.

Vaša stratégia rastu cez akvizície má tri piliere. Kúpiť si nový región pre existujúce produkty, nový produkt do portfólia alebo získať nových ľudí. Ak by ste si mali vybrať len jeden pilier, ktorý?

Je tam ešte štvrtý dôvod, zvýšiť si trhový podiel v nejakom segmente v danom regióne. A ten je možno pre nás aj ten najpodstatnejší.

Advokát David Neveselý
Neprehliadnite

Nová generácia v biznise nie je často ochotná tvrdo pracovať a obetovať toľko ako jej rodičia

Rozsiahlejšiu akvizičnú stratégiu ste začali vďaka investičnému aj strategickému partnerstvo so Sandbergom. Prečo ste si v roku 2014 vybrali zrovna jeho?

Tie dôvody boli dosť iracionálne. Mal som veľmi vysoko postavenú takú tú vzájomnú chémiu medzi stranami a s chalanmi zo Sandbergu mi fungovala najlepšie. Vtedy som mal aj finančne lepšie ponuky, ale keď to spätne hodnotím, bola to najlepšia voľba. Z dnešného pohľadu určite aj finančne.

Prečo trvali pytačky so Sandbergom až tri roky?

Necelé. Rokovali sme na dvakrát, prvýkrát sme sa nedohodli. Pre Sandberg to bol prvý krok do IT a ja som prvýkrát predával sám seba, predtým som len nakupoval, hoci z dnešného pohľadu v malom.

Prečo ste sa so Sandbergom prvý krát nedohodli?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa