Okrem výroby dnes majú aj dve predajne, jednu v Malinove a druhú v bratislavskej mestskej časti Karlova Ves. Ide o Cukráreň u babičky, ktorá kedysi patrila jednému z ich odberateľov. Tretiu cukráreň pripravujú v bratislavskom Ružinove. Počet odberateľov je ovplyvnený geografickou blízkosťou, keďže prevoz zákuskov si vyžaduje špecifické podmienky.

Za týmto účelom postupne nakúpila firma sedem chladiarenských áut. „V súčasnosti vyvíjame aj sortiment zákuskov mrazených šokerom. Táto technológia umožňuje, aby v našich produktoch zostala zachovaná čerstvosť. Takto by sme ich mohli rozvážať aj na väčšie vzdialenosti,“ hovorí F. Liščík. Inovácie a vývoj realizujú aj v iných oblastiach – v pôvodných priestoroch dnes testujú výrobu bezlepkových a bezlaktózových zákuskov. Ostrá prevádzka by mala začať v priebehu niekoľkých týždňov.

Rekordné hospodárenie

Tak ako ostatné firmy aj Floril pocítil dosahy pandémie. S prvým lockdownom museli ísť do koša zákusky za 15-tisíc eur. Výroba stála tri týždne. Keď ju neskôr naštartovali, počet klientov sa prepadol o osemdesiat percent.

Na situáciu zareagovali ponukou darčekových balíčkov s viacerými produktmi, do ktorých Floril prispel výrobou baleného slaného čajového pečiva, medovníkmi a iní lokálni výrobcovia a obchodníci medom, kávou, vínom či ďalšími produktmi. Balíčkami oslovovali najmä firmy, táto stratégia im vtedy vcelku pomohla. Okrem toho „prepožičiavali“ Liščíkovci svoje chladiarenské autá na rozvoz potravín pre rôzne e-shopy, ktorým nárazovo stúpli objednávky a nemali vlastné dopravné kapacity.

Manželia Beata a Tibor Liščíkovci z rodinnej firmy Floril
Zdroj: MICHAL SMRČOK
Manželia Beata a Tibor Liščíkovci z rodinnej firmy Floril

Kým pred pandémiou tvoril veľkoobchod v HoReCa segmente asi 80 percent objednávok, korona posilnila individuálnych a firemných zákazníkov, ktorí dnes generujú zhruba 35 percent tržieb firmy. Tie minuloročné boli pritom rekordné. Floril ich dosiahol vo výške 1,7 milióna eur, čo bol medziročný rast o 36 percent. V porovnaní s predpandemickým rokom 2019 išlo o nárast o trinásť percent. Spoločnosti vystrelil aj zisk, na 145-tisíc eur. Doposiaľ najvyšší (35-tisíc eur) ho mali v rokoch 2016 a 2020.

Pod rekordné výsledky sa podpísala okrem iného zvýšená aktivita spoločnosti na sociálnych sieťach, ako aj návrat starých klientov a príchod množstva nových napríklad z okolia Trnavy a Nitry. Klientov z radov gastro prevádzok by mohol mať Floril aj ďaleko viac, ale viacerých musí kvôli vysokému dopytu narážajúcemu na vyťažené výrobné kapacity odmietnuť. Prvoradá je pre firmu kvalita, ktorú vzhľadom na vysoký podiel manuálnej práce je pri rýchlom raste obrovskou výzvou zachovať.

Rásť by časom mohla firma aj formou franchisingu. V súčasnosti si ladí vlastné vnútorné procesy, formalizuje štandardy kvality na prevádzkach, aby ich potom mohla posunúť ďalej a dohliadať na ich kontrolu. „Táto možnosť je dnes v rovine dlhodobých plánov,“ konštatuje B. Liščíková.

Na záverečnú otázku, ktoré zákusky majú Slováci najradšej, jej švagor Florian odpovedá: „Na prvom mieste sú jednoznačne veterníky, za ktorými nasledujú punčové rezy, likérové špice, krémeše a gaštanové jazýčky. Vychádzajúc z analýz predajnosti i zo skúsenosti zhodne tvrdia, že Slováci sú konzervatívni maškrtníci a ešte stále si najradšej osladia život dezertami z čias svojho detstva.“

Ďalšie dôležité správy

Tekmar Slovensko
Neprehliadnite

Pandémia vzala firme Tekmar od Nitry pätinu tržieb. Ďalšou hrozbou je stopnutý vývoz do Ruska