Na Slovensku pomaly pribúdajú nové developerské projekty, ktorých súčasťou musí byť príprava inštalácie zariadení na nabíjanie elektromobilov na určených parkovacích miestach. Developerom túto povinnosť už viac ako dva roky ukladá zákon o energetickej hospodárnosti budov, ktorý sa od roku 2025 ešte sprísni. Každá nebytová budova s viac ako 20 parkovacími miestami bude musieť mať potom najmenej jednu nabíjaciu stanicu pre elektromobily.
S rastúcim počtom elektromobilov rastú aj nároky na dostupnú sieť nabíjacích staníc, ktoré sa časom stanú samozrejmou súčasťou verejných priestorov, parkovísk, obchodných centier, ale aj bytových domov či firemných areálov. Ministerstvo hospodárstva v analýze k rozvoju elektromobility z roku 2022 očakávalo, že pri počte približne 116-tisíc elektromobilov v roku 2030, čo je asi päť percent zo všetkých osobných áut, by spotreba elektriny vzrástla približne o dve percentá.
To znamená, že pokiaľ by na Slovensku jazdili iba elektromobily, vzrastie spotreba elektriny, a tým aj nároky na distribúciu, približne o 40 percent alebo o 12 terawatthodín (TWh) ročne, čo je ročná výroba takmer troch jadrových blokov. Ešte 12. júna vláda napokon schválila na návrh ministra hospodárstva Petra Dovhuna Akčný plán rozvoja elektromobility na Slovensku. Tvorí ho 16 opatrení a jeho obsah bol konzultovaný s viacerými organizáciami automobilového priemyslu.
Treba riešiť problémy praxe
Plány na papieri sú však jedna vec, realita druhá. Hoci je európska elektrická prenosová sieť v súčasnosti relatívne stabilná, situácia môže začať vyzerať úplne inak, keď sa prudko zvýši objem elektrických vozidiel, na čo poukazuje aj energie-portal.sk.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?