Používatelia za desať dolárov mesačne dostanú prístup k celej hudobnej databáze Youtube bez reklám, počúvať hudbu môžu aj v offline režime po stiahnutí do pamäte a aj na pozadí iných aplikácií či po zamknutí obrazovky mobilného zariadenia. Okrem toho používatelia, ktorí si novinku predplatia, dostanú prístup aj k službe Google Play Music s viac ako 30 miliónmi skladieb. Tá umožňuje streamovanie hudby, aj jej sťahovanie a prehrávanie mimo siete v rámci aplikácie.
Streamovacie služby ako Spotify či Deezer tak dostali silnú konkurenciu. Mnohí používatelia počúvajú hudbu práve cez Youtube, videoserver mesačne navštívi vyše jedna miliarda používateľov.
Používatelia dostanú okrem novej streamovacej hudobnej služby aj možnosť vyhnúť sa reklamám v hudobných videách, čo môže byť dobrou motiváciou pri platení a rozhodovaní sa medzi Youtubom a konkurenčnými službami. Music Key bude najskôr dostupná pre mobilné zariadenia s Androidom, neskôr pre iPady a iPhony.
Prví vyvolení
Služba zatiaľ odštartovala v beta verzii a len v niektorých krajinách. Pochopiteľne v Spojených štátoch, ďalej v Británii, Španielsku, Portugalsku a v Taliansku.
Prístup k nej nemá každý, nutná je pozvánka. Služba najprv len pre „najväčších hudobných fanúšikov“ ostane bezplatná šesť mesiacov. Po tomto čase ju budú môcť využívať všetci používatelia za akciovú cenu 7,99 dolára a konečná štandardná cena je stanovená na desať dolárov bez jedného centa. Čiže na rovnakú sumu ako v prípade Spotify a ďalších konkurenčných služieb.
„Chceme dať fanúšikom viac možností ako si užívať hudbu na Youtube, ale taktiež dať umelcom viac príležitostí spojiť sa s fanúšikmi a viac zarobiť,“ povedal po uvedení novinky Christophe Muller, hudobný riaditeľ Youtube. Videoserver tak hneď v úvode nezabudol ani na umelcov, v konkurenčnom boji sa im zrejme pokúsi ponúknuť také podmienky, aby neutekali, ako sa to nedávno stalo Spotify s Taylor Swift.
Hudobníci sú v otázke streamovacích služieb nejednotní, niektorí hovoria o príliš malých ziskoch. Zatiaľ čo jedna časť ich vníma len ako biznis firiem, ktoré profitujú na ich pesničkách, druhá v nich vidí na upadajúcom hudobnom trhu aspoň akú-takú náhradu za výpadok príjmov z predaja klasických nosičov aj digitálnych downloadov.
Spusteniu Music Key predchádzalo viac ako ročné vyjednávanie s hudobnými spoločnosťami. Posledným dôležitým krokom pred jej predstavením bol podpis dohody s Merlin Network, agentúrou ktorá združuje tisíce nezávislých vydavateľstiev.
Najlepšie by bolo, keby platili všetci
Popularita streamovacích služieb rýchlo narastá a s ich nástupom sa prvýkrát po rokoch stalo, že zákazníci sú opäť ochotní húfne za hudbu platiť. V roku 2013 stúpol počet predplatiteľov na 28 miliónov a v niektorých krajinách, napríklad vo Švédsku, prichádza väčšina tržieb hudobného priemyslu zo streamovacích služieb.
„To, čo potrebujeme, je, aby sa každý priemerný spotrebiteľ hudby zaregistroval na Spotify,“ cituje The New York Times Robba McDanielsa, generálneho riaditeľa distribučnej hudobnej firmy INgrooves.
Spotify má v súčasnosti zhruba po celom svete 50 miliónov používateľov, len 12,5 milióna z nich však počúva hudbu bez obmedzení, a teda pravidelne platí. K miliónom používateľov ale prišla služba práve tak, že začínala len s čistom bezplatným modelom, napísal v aktuálnej debate šéf Spotify Daniel Ek.