Prvý marcový víkend minulého roka bol medzi regálmi obchodu, ktorý od začiatku využíva silu komunikácie na sociálnych sieťach, nával. P. Varmuža, vyštafírovaný v obleku, osobne vítal zákazníkov pri vstupe do predajne. Počiatočný ošiaľ opadol, no Yeme si napriek tomu, že nie je najlacnejší obchod, udržalo priazeň zákazníkov.
Za prvý rok sa tržby Yeme vyšplhali na zhruba osem miliónov eur. Rozdelené sú približne proporcionálne medzi vlastné produkty, výrobky od slovenských dodávateľov a ostatné tovary. Hospodárenie skončilo vzhľadom k počiatočným investíciám so stratou, no P. Varmuža predpokladá, že v druhom roku sa prehupnú do čiernych čísel.
Preferovaní farmári
Yeme sa vybralo cestou širšej spolupráce s menšími slovenskými farmármi. Je ich približne pol stovky a zásobujú obchod najmä mliečnymi výrobkami, sezónnou zeleninou a ovocím či mäsom. Spolupráca sa osvedčila, hoci stále je na čom pracovať predovšetkým z pohľadu spoľahlivosti dodávok. „Nie je to vždy jednoduché, chce to trpezlivosť, ale som strašne rád, že k nám (farmári, pozn. red.) chodia,“ hovorí P. Varmuža.
YEME Zdroj: Martina Brunovská
Šéf a spolumajiteľ Yeme má bohaté skúsenosti s manažovaním veľkých potravinárskych reťazcov. Riadil slovenskú sieť Tesca, neskôr odišiel na pozíciu prevádzkového riaditeľa thajského biznisu britského koncernu. K ústupu z korporátneho sveta ho inšpirovali potulky po zahraničí, na ktorých poznával koncepty založené na ponuke kvalitných regionálnych potravín.
Príplatok za kvalitu
Yeme logicky štartovalo v Bratislave. Najbohatší slovenský región je živnou pôdou dopytu po farmárskych produktoch a kvalitných potravinách, za ktorými si mnohí spotrebitelia zvykli jazdiť za hranice do Rakúska. Prvý supermarket Yeme ťaží aj z výhodnej polohy v blízkosti hojne navštevovaných destinácií – tržnice Freshmarket, klientského centra či sídla Slovenskej sporiteľne. Najväčší prílev zákazníkov Yeme cíti podľa P. Varmužu zo susediacej banky. Dostupnosti supermarketu pomáha, že stojí na prepojených hlavných ťahoch smerom z centra Bratislavy.
YEME Zdroj: Martina Brunovská
Sortiment predajne s plochou 1 200 štvorcových metrov sa postupne usadil na približne 11 tisícoch tovarových položiek. Ceny výrobkov, pri ktorých sa Yeme prekrýva s ponukou reťazcov, sa snažia držať na konkurenčnej úrovni. „Nemáme veľký aparát, ktorý sleduje ceny každý deň alebo týždeň, ani si nekupujeme veľké prieskumy. Ale v pravidelnom čase si kontrolujeme ceny. Rajec, Kofola alebo Tatranka stoja toľko isto ako všade inde,“ tvrdí P. Varmuža. Drahšie položky zdôvodňuje vyššou kvalitou.
Nároční zákazníci
Yeme je osobitý koncept v tom, že na trhu sa mu ťažko hľadá priamy konkurent. V jednotlivých tovarových segmentoch sa totiž snaží byť špecialistom a robiť pre zákazníkov predvýber kvalitnejších výrobkov. „Iba sa dozvedáme, kto je naša konkurencia. Väčšina našich zákazníkov napríklad nakupuje tvrdý alkohol online alebo víno vo vinici či u vinára, ktorý má vinotéku,“ približuje P. Varmuža.
Sortiment si v Yeme delia na viacero častí, za ktoré zodpovedajú osobitní manažéri. Každý má na starosti fyzické dopĺňanie tovaru, objednávanie, vyjednávanie s dodávateľmi či sledovanie konkurencie vo svojom segmente.
YEME Zdroj: Martina Brunovská
Charakterizovať typického zákazníka Yeme nie je podľa šéfa jednoduché. Tí, ktorí k nim chodia, majú spoločné to, že vyhľadávajú remeselných výrobcov a vlastnú produkciu supermarketu reprezentovanú najmä pekárňou. „Ľudia sa potravinám venujú, rozmýšľajú o tom, čo jedia, a majú pre mňa až šokujúce znalosti. Sú sofistikovanejší, možno podozrievavejší, veľa čítajú zloženie, pýtajú sa. Sú nároční.“
Expanzia krokom
Po roku sa Yeme rozrástlo o druhú prevádzku. Menší obchod s predajnou plochou 250 štvorcových metrov otvorili koncom marca v bratislavskom Horskom parku na mieste bývalej reštaurácie. Aj v ňom, rovnako ako v kmeňovej predajni, pečú vlastný chlieb z kvásku. V obchode sú obslužné pulty s mäsom, lahôdkami a čerstvými chladenými rybami. Má tiež vlastnú malú kaviareň. „Snažili sme sa robiť rozhodnutia v prospech remeselných výrobcov. Keď sme redukovali, tak celé značky,“ približuje P. Varmuža postup pri zostavovaní sortimentu druhej predajne.
Malé Yeme v Horskom parku Zdroj: Facebook - Yeme
So zhruba polročným odstupom od druhého prírastku má Yeme v pláne otvorenie tretieho obchodu s predajnou plochou 600 štvorcových metrov v bratislavskom komplexe Panorama City. Podľa šéfa Yeme ide o perspektívny formát do budúcnosti, ktorý sa hodí do rušnej metropolitnej oblasti, kde množstvo ľudí trávi čas vo výškových budovách.
Počet predajní Yeme by sa mal po tohtoročnej expanzii na čas zastaviť na trojke. P. Varmuža síce nevylučuje otváranie ďalších obchodov, no nechce sa ponáhľať. Sám sa sústreďuje v prvom rade na vylepšovanie prvej a najväčšej prevádzky.
„Nie sme tlačení ambíciou vybudovať sieť, predať ju a zbohatnúť. Keď chceme dodať kvalitu, musíme ísť pomaly. Čokoľvek rýchle by tento systém pokazilo.“ Šéf Yeme nevylučuje, že časom by mohli otvoriť predajňu aj v niektorom z iných väčších slovenských miest. Naznačuje, že je to skôr otázka vzdialenejšej budúcnosti.
Keď chcete dobrých ľudí, nestačí ich len zaplatiť
Robiť na pozícii predavača či pokladníka v obchode nie je bohvieako lukratívne. Hrubý plat v priemere okolo päťsto-šesťsto eur, nadčasy, práca na zmeny, cez víkendy. Bratislavský supermarket Yeme sa snaží preplatiť obchodné reťazce. Zamestnancom vypláca v priemere 850 eur mesačne v hrubom, špecialisti, ako napríklad pekári či mäsiari, majú o stovku viac.
YEME Zdroj: Martina Brunovská
Na lídra v platoch v maloobchode sa pasuje nemecký diskont Lidl, v ktorom sa hrubý mesačný priemer pohybuje pod osemsto eurami. „Za trochu lepší plat dostaneme aj ľudí, ktorým na práci viac záleží. Možno, že tu nechajú viac snahy a lepšie sa postarajú o zákazníkov. No iba plat nestačí. Zamestnanci potrebujú mať pocit, že robia pre niečo, čo má zmysel ,“ hovorí šéf a spolumajiteľ Yeme Peter Varmuža.
V dvojici obchodov Yeme pracuje dohromady 130 ľudí. Väčšina sa stará o chod kmeňového supermarketu, v druhej menšej predajni robia zhruba tri desiatky zamestnancov.