Keď sa na začiatku roku 2009 dostali bratislavské SkyEurope Airlines do finančných problémov, a lízingová spoločnosť im odobrala zo dňa na deň šesť lietadiel, v Prahe náhle ohlásil príchod a ambiciózny plán náhrady spojení jej budapeštiansky lowcostový konkurent Wizz Air.
Nedarilo sa mu však tak, ako chcel. Počet letov, destinácií a význam na pražskom trhu postupne klesali. Kým v roku 2009 ponúkal 15 destinácií, o rok neskôr iba trinásť a tento rok desať. Vlani dvomi lietadlami prepravil v Prahe 680-tisíc cestujúcich, o 20-tisíc menej než rok predtým. Tento rok by to mohlo byť približne šesťstotisíc.
Wizz Air nikdy nerozšíril pražskú základňu o avizované tretie lietadlo a od polovice januára 2013 radikálne redukuje počet destinácií z Prahy na šesť. Ruší plánované letné linky do Španielska, Holandska a Bulharska. Do Londýna bude namiesto dvakrát denne lietať iba raz. Základom pražského programu zostane šesť talianskych destinácií, čo pohodlne stačí na jedno lietadlo. Prebytočný stroj presunie z Prahy na niektorú z iných základní.
Za útek z Prahy viní Wizz Air pražské letisko, ktoré vyžaduje podľa Wizz Airu príliš vysoké poplatky. Letisko však argumentuje, že všetci dopravcovia majú u nich rovnaké podmienky a poplatky v Prahe sú okrem Varšavy nižšie než na letiskách v okolitých krajinách. V prvom polroku pribudli v Prahe lowcostom dve percentá cestujúcich a v júni dokonca osem percent, pretože pribudli nové linky i zahraniční dopravcovia.
Server E15 poukázal, že Wizz Air je v Prahe pod tlakom konkurencie a na nijakej trase nemá exkluzivitu. Podľa hovorkyne letiska Evy Krejčí odchádza z tratí, kde je veľká konkurencia a cestujúci teda o priame spojenie neprídu.
Wizz Air v ostatnom čase rozširuje svoje aktivity v Poľsku, Maďarsku či v Rumunsku. Ponúka lacné lety najmä pre gastarbeiterov, z rumunských letísk ide najmä o talianske mestá.
Zdroj: Flickr.com