Pondelky a piatky sú pre vodičov peklom na cestách. Od septembra sa situácia ešte zhoršila a kolóny sú na cestách takmer každý deň. Dôvodom sú nezvládnuté a zdĺhavé opravy v Bratislave a obmedzenia na moste Lafranconi. Tam už tri mesiace opravujú mostnú záveru, ale robotníkov tam vodič nenájde.
„Koncom septembra a začiatkom októbra nám toto sumárne číslo zdržania na celom Slovensku vyskočí aj nad tisíc minút. V extrémnych prípadoch, a naozaj sme ich tu v októbri mali, sa stávalo, že nám číslo vyskočilo až nad 1 500 až 1 800 minút,“ povedal v rozhovore pre TREND.sk Štefan Porubčan, ktorý je dobrovoľným koordinátorom Wazeu na Slovensku. Ide o mobilnú aplikáciu, vďaka ktorej môžu vodiči medzi sebou zdieľať aktuálne dopravné informácie, upozorniť na nehody, obchádzky a iné nebezpečenstvá na cestách.
Pondelok je kritický, ale horší je stred týždňa
Od Wazeu si TREND.sk vypýtal sumárne informácie o tom, v aké dni je doprava na Slovensku najhoršia. Podľa dát, ktoré Waze zozbieral od začiatku septembra z tisícok hlásení od vodičov vyplýva, že najhoršie dni v priechodnosti dopravy nie sú pondelky a piatky.
V Bratislave vodiči nahlásili najviac „stojatých“ kolón (keď vodič v aute stojí vo veľkej zápche) počas stredy a vo štvrtok, v Košiciach je naopak štvrtok najpokojnejší spomedzi pracovných dní. Jedným z dôvodom, prečo je stred pracovného týždňa dopravou najzaťaženejší, je, že v meste sa už nachádzajú aj autá cezpoľných, ktoré inak v piatok poobede odchádzajú mimo Bratislavy.
„Kým v pondelok do mesta len prichádzajú a kolóny sa vytvárajú najmä na okraji mesta, v stredu alebo štvrtok sú kolóny už aj v meste, nielen na perifériách. Do kolón sa zapájajú aj autá, ktoré sú inak na víkendy preč z Bratislavy,“ vraví koordinátor Wazeu Tomáš Gurský.
V tabuľke nižšie sú označené len hlásenie o stojatých zápchach v mestách od 1. septembra do 20. októbra tohto roka. Do dát sme nezapočítali hlásenia wazerov, ktoré označili v aplikácii kolóny buď ako „malé“ alebo „stredne“ veľké, keďže ich výpovedná hodnota je nižšia a často subjektívna.
Počet hlásení o stojatých zápchach v mestách od 1. septembra do 20. októbra 2015 | ||||||||
(nie sú započítané hlásenia wazerov o „malých“ alebo „stredných" kolónach) | ||||||||
Mesto | Pondelok | Utorok | Streda | Štvrtok | Piatok | Sobota | Nedeľa | Spolu |
Bratislava | 1 910 | 1 940 | 2 459 | 2 544 | 1 701 | 90 | 62 | 10 706 |
Úseky mimo miest | 725 | 677 | 783 | 785 | 913 | 183 | 186 | 4 252 |
Ivanka pri Dunaji | 147 | 138 | 135 | 97 | 55 | 0 | 2 | 574 |
Dunajská Lužná | 132 | 101 | 113 | 120 | 85 | 0 | 0 | 551 |
Košice | 116 | 113 | 118 | 68 | 110 | 11 | 12 | 548 |
Senec | 41 | 23 | 41 | 46 | 30 | 0 | 1 | 182 |
Most pri Bratislave | 40 | 31 | 31 | 35 | 32 | 0 | 0 | 169 |
Pezinok | 28 | 17 | 40 | 31 | 35 | 7 | 1 | 159 |
Žilina | 9 | 3 | 10 | 18 | 94 | 1 | 0 | 135 |
Košťany nad Turcom | 24 | 14 | 16 | 20 | 32 | 14 | 8 | 128 |
Prešov | 31 | 8 | 21 | 23 | 43 | 0 | 126 | |
Malacky | 15 | 37 | 10 | 11 | 43 | 3 | 0 | 119 |
Modra | 5 | 20 | 8 | 4 | 27 | 27 | 22 | 113 |
Martin | 8 | 10 | 11 | 15 | 33 | 7 | 0 | 84 |
Rovinka | 19 | 18 | 12 | 14 | 15 | 0 | 0 | 78 |
Trenčín | 13 | 12 | 6 | 8 | 18 | 7 | 7 | 71 |
Kútniky | 8 | 7 | 12 | 8 | 15 | 7 | 11 | 68 |
Malinovo | 12 | 20 | 13 | 12 | 4 | 61 | ||
Nitra | 22 | 5 | 8 | 9 | 7 | 5 | 1 | 57 |
Chorvátsky Grob - Čierna Voda | 29 | 11 | 8 | 5 | 1 | 0 | 0 | 54 |
Čadca | 9 | 5 | 9 | 14 | 12 | 2 | 51 | |
Hlohovec | 10 | 1 | 8 | 5 | 21 | 0 | 1 | 46 |
Stupava | 1 | 10 | 1 | 13 | 10 | 9 | 1 | 45 |
Trnava | 11 | 8 | 7 | 9 | 10 | 0 | 0 | 45 |
Čadca - Horelica | 0 | 0 | 10 | 11 | 19 | 0 | 1 | 41 |
Bernolákovo | 15 | 7 | 9 | 3 | 5 | 0 | 0 | 39 |
Ružomberok - Biely Potok | 6 | 6 | 3 | 5 | 13 | 2 | 0 | 35 |
Nové Zámky | 5 | 0 | 4 | 2 | 19 | 5 | 35 | |
Ružomberok | 0 | 0 | 1 | 32 | 1 | 1 | 35 | |
Nováky | 5 | 2 | 10 | 6 | 10 | 0 | 0 | 33 |
Žilina - Strážov | 2 | 2 | 1 | 2 | 24 | 0 | 0 | 31 |
Dolný Kubín - Kňažia | 2 | 6 | 6 | 3 | 4 | 4 | 5 | 30 |
Hruštín | 4 | 3 | 5 | 8 | 6 | 0 | 1 | 27 |
Prameň: Waze |
Ak by sme do dát doplnili aj hlásenia od wazerov o malých a stredne veľkých kolónach, čísla v tabuľke by narástli v prípade Bratislavy až štvornásobne.
Napríklad vo štvrtky od začiatku septembra bolo v Bratislave nahlásených vyše 2 500 stojatých kolón, ale po započítaní aj menších kolón číslo hlásení o zápchach v Bratislave vyskočilo až nad 10-tisíc. Podobne sú na tom Košice. Kým v pondelky od začiatku školských prázdnin bolo v meste hlásených vyše sto ťažkých kolón, po započítaní menších kolón číslo hlásení vyskočilo v pondelky na 543 a v prípade piatkov až takmer na 600.
Z dát od používateľov od začiatku októbra sa dá vyčítať, že v Bratislave je najväčší dopravný problém v rannej špičke na D1 a na Račianskej, o niečo menej na Vajnorskej.
(Tu je k dispozícii aj súhrnná mapa raňajších a na tomto linku popoludňajších kolón v Bratislave od začiatku októbra. Zároveň z obrázkov vidieť, že napríklad obchvat v úseku Prístavný most - Letisko je obvykle každý deň ráno aj poobede upchatý, ale wazeri v tomto úseku nestoja, preto len málokedy nahlásia stojatú zápchu.)
Nástrahy štatistiky
Treba podotknúť, že hlásenia, ktoré eviduje Waze, sú subjektívnym pocitom vodičov (wazerov). Je totiž možné, že krátko po tom, ako wazer nahlási kolónu (môže si vybrať v aplikácii z možností malá, stredná alebo stojatá zápcha), sa kolóna rozpustí a autá sa pohnú. Preto početnosť nahlásených udalostí nemá jednoznačnú priamu väzbu na „upchatosť“ cesty či intenzitu zápchy (mieru zdržania).
„Inými slovami to znamená, že ak je vo vybraný deň v Bratislave zápcha nahlásená 500-krát a iný deň 600-krát, neznamená to automaticky, že by v druhý deň bolo celkovo vyššie zdržanie, no môže to skôr indikovať, že sa upchali ulice vo viacerých lokalitách - aj keď samotné zdržanie nie je vyššie v porovnaní s prvým dňom,“upozorňuje Š. Porubčan.
Z dát vyplýva, že s dopravou sú na tom najhoršie Bratislava a jej satelity Ivanka pri Dunaji a Dunajská Lužná, kde sú zápchy bežné každý deň. Na početnosť hlásení vplýva aj hustota používateľov Wazeu, ktorá je v Bratislave niekoľkonásobne vyššia ako v iných mestách Slovenska.
Vývoj počtu aktívnych wazerov počas stredy a štvrtka v Bratislave Zdroj: Waze.com
Kým v Bratislave túto stredu v čase dopravnej špičky (ráno okolo 8:00 a večer okolo 17:00) používalo v danom čase približne 1 500 až 1 600 wazerov, v prípade Košíc to je až desaťnásobne nižšie číslo - v danom čase bolo prihlásených 160 až 180 wazerov. Ostatné mestá sú štatisticky nevýznamné. V Žiline počas dopravnej špičky Waze používa maximálne 70 až 80 vodičov, podobne je to v regióne Banská Bystrica a Zvolen.
Vývoj počtu aktívnych wazerov počas stredy a štvrtka v Košiciach Zdroj: waze.com