Predať aktíva SABMilleru v strednej a východnej Európe navrhol AB InBev. Snaží sa tak docieliť získanie nevyhnutného súhlasu Európskej únie s pripravovaným spojením dvoch najväčších svetových pivovarníkov. Z vyhlásenia AB InBev citovala agentúra Reuters. Okrem Pivovarov Topvar sú na predaj tiež pivovary v Maďarsku, Poľsku a Rumunsku, v Česku sa plán týka Plzeňského Prazdroja.
Koncern SABMiller expandoval na slovenský trh v roku 1997, keď kúpil východoslovenský pivovar Šariš. O desaťročie neskôr k nemu pridal Topvar, zatvoril topoľčiansky pivovar a po zlúčení začala firma používať spoločný názov Pivovary Topvar. S Topvarom mal pôvodne veľké plány, tie mu však nevyšli a do predaja na Slovensku dnes tlačí skôr české značky pív ako Pilsner Urquell, Kozel, Gambrinus či Birell.
SABMiller majú spoločne s holandským Heinekenom, ktorý varí Zlatý Bažant, Corgoň či Kelt, rozparcelovaný takmer celý slovenský pivný trh a ťahajú sa za prsty v súboji o líderskú pozíciu. Heineken tvrdí, že na ňom drží 40-percentný podiel. SABMiller dlhé obdobie ťahal za mierne kratší koniec. Popri nich vyrastá početná skupina menších reštauračných pivovarov, celkovo ich na trhu pôsobí zhruba štyridsať.
Pivovary Topvar majú výrobnú prevádzku vo Veľkom Šariši. V ostatných rokoch zlepšovali kondíciu a za finančný rok uzatvorený na konci marca 2015 dosiahli tržby zhruba 108 miliónov eur. Tretí rok po sebe sa udržali v čiernych číslach, keď zvýšili čistý zisk na 8,4 milióna eur. Predchádzajúce roky boli pre spoločnosť stratové. Z hľadiska celkových tržieb je svetová trojka Heineken na Slovensku dvojnásobne väčší, okrem výroby piva má v krajine tiež sladovňu a distribúciu.
Boli by až príliš silní
Dohoda medzi AB InBev a SABMillerom v hodnote vyše sto miliárd dolárov patrí k najväčším ohláseným obchodom vlaňajšieho úrodného transakčného roka. Ich spojením by vznikol obor so zhruba tretinovým podielom na svetovom trhu. V niektorých regiónoch by však nový hráč nadobudol priveľkú trhovú silu a tak sa oba giganty v záujme odobrenia transakcie protimonopolnými orgánmi postupne zbavujú časti aktív. Voľba padla tiež na strednú a východnú Európu napriek tomu, že AB InBev v tomto teritóriu nemá významnejšie aktivity.
V rukách japonskej Asahi Group by mali skončiť viaceré brandy z rodiny AB InBev, vrátane talianskej značky Peroni či holandského Grolschu. Za predaj aktív, ktorý je podmienený úspešným dokončením pivárenskej megafúzie, by mala zaplatiť približne 2,5 miliardy eur. Dohoda je najväčšou transakciou v japonskom nápojárstve od roku 2014, keď Suntory prevzala za 16 miliárd amerického výrobcu liehovín Beam.
AB InBev a SABMiller si tľapli vlani na jeseň po rokoch špekulácií o ich spojení. Transakciu plánujú dokončiť v druhom polroku tohto roka. Brusel by sa k nej mal vyjadriť koncom mája. Ak by fúzia dostala zelenú, patrila by do desiatky najväčších firemných transakcií. Na čele rebríčka je obchod staršieho dáta, a to dohoda z roku 1999 o spojení britského telekomu Vodafone s nemeckým Mannesmannom v hodnote vyše dvesto miliárd dolárov.
Vizitka Pivovarov Topvar | ||
(v mil. eur, individuálne údaje) | ||
Rok | Tržby | Hospodársky výsledok |
2010 | 84 | -3,80 |
2011 | 88,20 | -2,10 |
2012 | 99,70 | 2,50 |
2013 | 107,60 | 8,20 |
2014 | 107,70 | 8,40 |
Pozn.: Hospodársky rok spoločnosti trvá od apríla do konca marca nasledujúceho kalendárneho roka | ||
PRAMEŇ: TREND Analyses |