Vlastná značka verzus privátna značka reťazca. Na ktorej z nich stavať biznis? Na túto otázku odpovedá riaditeľ projektového rozvoja spoločnosti Alfa Bio a jeden z rečníkov konferencie Obchodné trendy 2024 Igor Čajko. Okrem toho sa zamýšľa aj nad tým, či má plošný zákaz dovozu potravín z Ukrajiny opodstatnenie.

Niektorí potravinári stavili na potraviny privátnych značiek a urobili tak na úkor značkových produktov. Akú stratégiu volíte vy?

Naše značkové produkty tvoria zhruba štvrtinu aktuálneho celkového obratu. Z regionálneho hľadiska je však tento podiel vyšší – na Slovensku je to viac než 70 percent a v celom regióne strednej a východnej Európy vyše 40 percent. Zo strategického hľadiska je dôležité, a je to aj našou prioritou, budovať náš brand. Prostredníctvom neho vieme oveľa lepšie pristupovať k zákazníkom, komunikovať dôležité témy a pozitívne vplývať na kategóriu tofu, ktorá je stále pomerne malá.

Prečo je teda celkový podiel vašej značky taký nízky?

Dôvodom je, že ak chceme naozaj budovať kategóriu tofu, tak tá sa buduje aj na fronte privátnych značiek. S našimi partnermi prinášame inovácie aj na pulty veľkých reťazcov naprieč celou Európou. Dostávame sa tak k čoraz väčšiemu počtu spotrebiteľov, čo zvyšuje potenciál aj z hľadiska našich značiek.

Nevnímate predaj výrobkov pod privátnou značkou reťazca ako hazard s vašou vlastnou značkou?

Záleží na tom, ako pristupujeme k našej značke, pre ktorú si ponechávame prevratnejšie inovácie. Medzi ne patria napríklad výrazné zmeny v zložení alebo tofu z iných surovín než sója. Či sú privátne značky hazard a či nekanibalizujeme vlastný trh, je dobrá otázka. Pozeráme sa na to tak, že ak kontrolujeme kvalitu privátnej značky a ľudí aj pomocou nej naučíme jesť viac tofu, tak je to v konečnom dôsledku pozitívne.

Obchodný riaditeľ Tatranskej mliekarne Ján Husák.
Neprehliadnite

Husák: Reťazce chcú hlavne komoditné potraviny, no my chceme predávať aj s pridanou hodnotou

Koľko percent z exportovaných produktov sa do zahraničia dostane pod privátnou značkou reťazca a koľko pod vašou značkou?

Celkovo exportujeme vyše 80 percent produkcie. V prípade nášho brandu tvorí export okolo 40 percent vyrobeného objemu, v prípade privátnych značiek prevyšuje jeho podiel 90 percent.

Existuje podľa vás riziko, že na Slovensku sa bude predávať viac lacnejších potravín z Ukrajiny, čo následne zvýši tlak obchodníkov na nižšie nákupné ceny?

Závisí to od toho, ako dobre dokážeme regulovať prísun týchto potravín na náš trh, pričom najdôležitejšie je, aby bola regulácia špecifikovaná. Vysvetlím to na situácii, ktorá sa týka našej produkcie.

Vieme, že na Slovensku aktuálne platí ako v jedinej krajine Európskej únie zákaz dovozu sójových bôbov z Ukrajiny. Je to plošný zákaz pre sóju vo všetkých kvalitatívnych kategóriách, čo nás negatívne ovplyvňuje. Používame totiž kvalitnú certifikovanú sóju, ktorej je v EÚ obmedzené množstvo. Takže za reguláciou, ktorá má chrániť slovenský trh, je vo výsledku tlak na zodpovedných producentov. Plošné riešenia sú jednoduché, no spravidla neefektívne.

O rizikách dovozu potravín z tretích krajín či výhodách a rizikách súvisiacich s dominantnou orientáciou na privátne značky budú diskutovať účastníci konferencie Obchodné trendy 2024. Na podujatí sa zároveň dozviete napríklad aj to, akú úlohu zohrávajú v maloobchode produktové inovácie výrobcov potravín.

Konferencia Obchodné trendy sa uskutoční 28. novembra 2024 v hoteli Radisson Blu Carlton v Bratislave.

Obchodné trendy 2024
Zdroj: Trend
Obchodné trendy 2024

O týchto aj ďalších témach súvisiacich s maloobchodným predajom potravín na Slovensku budú  diskutovať účastníci konferencie Obchodné trendy 2024, ktorá sa bude konať 28. novembra v Bratislave. Ďalšie informácie o podujatí a možnosť prihlásiť sa naň nájdete na webe konferencie.