Dôvodov je niekoľko. Po prvé, v Číne rastú mzdové náklady. A po druhé, cyklus módy sa zrýchľuje. Módne značky sa chcú rýchlejšie prispôsobiť módnym trendom, avšak dovoz z ďalekej Číny je nielen nákladný ale aj pomerne zdĺhavý.

Módne reťazce preto logicky uvažujú nad tým, že časť výroby premiestnia bližšie k cieľovým trhom, kde je cena práce stále prijateľná. Pre tie, ktoré predávajú primárne v USA, by sa novým pôsobiskom mohlo stať Mexiko (čo sa už deje), zatiaľ čo Turecko si vydobylo pozíciu, kde sa bude vyrábať oblečenie pre európskych spotrebiteľov. Upozorňuje na to v štúdii konzultačná spoločnosť McKinsey.

Cena práce a dodávky

V roku 2005 boli náklady na jedného zamestnanca v Číne na úrovni desatiny toho, čo by musela firma dať Američanovi. Dnes po zvyšovaní miezd v Číne sú náklady na úrovni 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa