Tie v priemysle kontinuálne rastú. Kým v roku 2008 bola priemerná mesačná mzda v priemyselných podnikoch 788 eur, v predminulom roku to už bolo viac ako tisíc eur. To predstavuje až tretinový nárast. V rovnakom období však podľa údajov Štatistického úradu stúpla aj produktivita práce, a to až o 35 percent. Od roku 2012 však až na výnimku predvlani rast miezd medziročne prevýšil rast produktivity.
Práve segment výroby káblových zväzkov na tento vývoj dopláca najviditeľnejšie. Navyše z druhej strany na firmy tlačia ich odberatelia v podobe automobiliek. To všetko malo za následok presun výroby do lacnejších regiónov ako Rumunsko, Srbsko alebo Ukrajina.
Odchody a prepúšťanie
Leoni Slovakia Zdroj: Leoni
Táto kombinácia dostala segment do ťažkej situácie, čo ukazuje aj niekoľko príkladov z posledného obdobia. Topoľčiansky výrobca káblových zväzkov pre automobilový priemysel SEWS v polovici predminulého roka ukončil produkciu a nahlásil hromadné prepúšťanie. Kým v marci 2015 v závode pracovalo 458 zamestnancov, v rovnakom období vlaňajška to bolo už len šestnásť ľudí. SEWS sa po ukončení výroby preorientoval, keď začal poskytovať technicko-poradenské služby sesterským podnikom. Spoločnosť zároveň otvorila distribučné centrum v Trnave pre koncern PSA Groupe. Budovu v Topoľčanoch sa firma rozhodla predať.
Nepríjemný vývoj zaznamenala aj nitrianska fabrika SE Bordnetze. Firma vyrábajúca káblové zväzky pre zákazníkov ako Volkswagen, Audi, Porsche alebo Škoda nahlásila v máji predminulého roka hromadné prepúšťanie. Kým v účtovnom roku 2014 zamestnávala ešte viac ako 1300 ľudí, v nasledujúcom ich počet klesol o takmer štyristo. Ako firma uviedla vo výročnej správe, dôvodom bolo ukončenie výroby káblových zväzkov pre model Audi Q7 vyrábaný v bratislavskej automobilke Volkswagen.
Delphi Slovensko v Senici pred piatimi rokmi zamestnávala ešte 1200 ľudí. Presun výroby do Rumunska mal za následok hromadné prepúšťanie viac ako pol tisícky zamestnancov. Fabriku zachránila len výroba klimatizácií. No v polovici predminulého roka americká matka predala práve divíziu klimatizácií, a tak ku konca vo fabrike pracovalo už len 150 pracovníkov.
Výnimka v Trenčíne
Výroba káblových zväzkov v Leoni Slovakia Zdroj: Leoni
Výnimkou v neutešenom trende je trenčianska spoločnosť Leoni Slovakia. Výrobca káblových zväzkov rastie a dokonca prijíma aj nových ľudí. Dôvodom je jednak nový kontrakt na dodávky časti káblových zväzkov pre závod juhokórejskej automobilky Hyundai v českých Nošoviciach. No predovšetkým fabrika sa okrem svojho core biznisu zamerala na produkciu plastových komponentov, ktoré predtým musela nakupovať. K tomu pridala aj kompletne nové produkty, ktoré vyrába jednak priamo pre zákazníka alebo aj ako polotovar pre výroby v iných závodoch koncernu.
Tržby firmy v roku 2015 medziročne stúpli o päť percent na 161 miliónov eur a zisk vzrástol z deviatich miliónov na viac ako 23 miliónov eur. „Odprezentovali sme našu produkciu plastových dielov zákazníkom a tí prichádzajú s ďalšími novými projektmi, ktoré nám umožňujú stať sa komplexným systémovým dodávateľom,“ vysvetľuje Ivan Kolačan, supply chain manager v Leoni Slovakia. Okrem toho firma na Slovensku vyrába aj káblové zväzky pre elektromobily, čo je produkt s vyššou pridanou hodnotou. „Slovensko už nie je low-cost country, ale best-cost country. Kým jednoduchá montáž sa presúva za hranice, k nám prichádzajú sofistikovanejšie produkty, ale aj centrálny vývoj a nákup,“ dodáva I. Kolačan.
Odchod jednoduchej výroby postavenej na lacnej pracovnej sile je logický. Je však kľúčové, aby krajina dokázala namiesto týchto firiem prilákať investície s vyššou pridanou hodnotou, kde súčasťou sú aj vývojové a výskumné aktivity. Bez nich môže osud výrobcov káblových zväzkov s rastúcimi mzdami postihnúť aj ďalšie segmenty.