Po dvoch sezónach bez zisku akejkoľvek trofeje sa totiž anglický Manchester United stal najhodnotnejšou futbalovou značkou sveta. Dokonca v histórii futbalu prvou, ktorej hodnota prekonala hranicu jednej miliardy dolárov.
Populárny anglický klub sa pritom z posledných úspechov tešil naposledy pred dvomi sezónami, keď vyhral domácu ligu i Superpohár. Titul v Lige majstrov vybojovali červení diabli posledný raz až pred siedmimi rokmi. Napriek tomu dokázal klub hodnotu svojej značku zvýšiť medziročne až o 63 percent.
Rebríček 50 najhodnotnejších futbalových značiek každoročne zostavuje britská poradenská spoločnosť Brand Finance. V prípade Manchesteru vyzdvihuje najmä schopnosť klubu pritiahnuť obrovské kontrakty od sponzorov.
Jeden skončí, druhý dá trikrát viac
Spomína napríklad zmluvu s automobilkou Chevrolet. Jej logo nosia hráči na tričkách, za čo klub zinkasuje ročne 47 miliónov libier (63,7 milióna eur). Je to dvakrát toľko, ako dostával za sponzorské partnerstvo s poisťovacou firmou AON.
Klub sa veľmi dobre vyrovnal aj s odchodom dlhoročného sponzora - športovej značky Nike - v minulom roku. Následne podpísal ešte výrazne výhodnejšiu zmluvu s Adidasom. Za to, že hráči budú na trávniku pobehovať vo výbave od nemeckej značky, tá klubu na oplátku v nasledujúcich desiatich rokoch zaplatí 750 miliónov libier. Je to viac ako trikrát toľko, čo platil Nike (23,5 milióna libier za rok).
Ďalšiu silu nabral manchesterský klub, rovnako však aj ďalšie anglické tímy, vďaka podpisu vysielacích práv na nové obdobie. Za sezóny 2016/17, 2017/18 a 2018/19 v Premier League zaplatia televízie v Británii 5,1 miliardy libier a celosvetové práva na najvyššiu anglickú ligu vynesú až deväť miliárd libier, čo predstavuje nárast o 70 percent v porovnaní s posledným obdobím.
Poradenská firma tvrdí, že ekonomická sila United pramení aj v silnej fanúšikovskej základni po celom svete. Tá sa prudko zväčšovala najmä v 90. rokoch minulého storočia, teda v čase, keď klub zaznamenával veľké úspechy. Silným reklamným ťahákom bol v tom čase najmä David Beckham a rady fanúšikov klubu prudko narastali najmä v Ázii. A doteraz si ich tam vo veľkej miere udržal.
Hviezdy musia sedávať aj v zasadačke
Byť najlepším tímom na ihrisku tak nezaručuje, že aj hodnota značky bude najvyššia. Aktuálny víťaz Ligy majstrov FC Barcelona, ktorý v sobotňajšom berlínskom finále zdolal taliansky Juventus Turín 3:1, si týmto úspechom síce polepšil o 28 miliónov dolárov a medziročne poskočila cena klubovej značky o 151 miliónov na 773 miliónov dolárov, no v rebríčku klesla o dve priečky až na šiestu. Tímu sa darí aj doma, v poslednej sezóne vyhral ligu i Španielsky pohár.
Brand Finance poukazuje na skutočnosť, že napriek tomu, že má v kádri také esá ako Lionel Messi či Neymar, nedokáže úspechy pretaviť do hodnoty svojho brandu. Zaostáva tak nielen za najväčším rivalom z La Ligy Realom Madrid, ale nestačí ani na rýchlorastúce anglické kluby. Manchester City či londýnska Chelsea poskočili z roka na rok o takmer 300 miliónov dolárov, Arsenal Londýn takmer o dvesto.
Britská poradenská firma vysvetľuje, že aj keď je FC Barcelona vďaka úspechom na trávniku a zloženiu kádra najsilnejšou značkou s pridelenou známkou AAA+, nič to nemení na skutočnosti, že s financiami jej to tak nejde. „Sila značky odráža iba fiktívny potenciál značky,“ informuje firma. Teda Barcelona by určite mala na to, aby mala najhodnotnejšiu značku vo futbalovom svete, jej biznis tím by však musel podávať rovnaké výkony ako spomínaní L. Messi či Neymar na trávniku. A to sa nedeje. „Kluby potrebujú hviezdy rovnako ako v šatni, tak aj v zasadacej miestnosti,“ tvrdí Brand Finance.
V Manchesteri je na čele takéhoto tímu výkonný podpredseda klubu Ed Woodward, ktorý de facto nesie zodpovednosť za jeho prevádzku. Generálny riaditeľ Brand Finance David Haigh ho označil za Ronalda komerčnej sféry futbalu.
„Tak ako sir Alex Ferguson (škótsky tréner, ktorý takmer 27 rokov trénoval Manchester United - pozn. red.) vybudoval celosvetovú povesť United, E. Woodward (a majitelia klubu rodina BGlazerovcov) zarábali na rastúcej sile značky vybudovaním globálnej fanúšikovskej základne a celým radom sponzorských obchodov, ktoré boli bezkonkurenčné z pohľadu ich počtu i hodnoty,“ tvrdí D. Haigh.
Anglický futbal má v tomto roku v prvej desiatke najhodnotnejších klubových značiek až šesťnásobné zastúpenie. Zo španielskej ligy sú v top 10 dva kluby, z nemeckej a z francúzskej po jendom. Z talianskych mužstiev sa z pohľadu hodnoty značky klubu neprebojovalo medzi elitu ani jediné, Juventus Turín je jedenásty.