Po dvoch nadnárodných pivovarníckych koncernoch Heineken a SABMiller prichádza do slovenského pivovarníctva tretí výrobca piva zo zahraničia.
Sú ním Moravskoslezké pivovary Přerov (PMS), ktoré v susednom Česku v trojici pivovarov v Přerove, Litovli a Hanušoviciach vyrábajú ročne vyše 900-tisíc hektolitrov piva.
To je skoro štvrtina celoslovenskej produkcie. Českí pivári, ktorí boli na Slovensku zatiaľ známi iba distribúciou svojho Zubra, vstupujú do stredoslovenského pivovaru Steiger Vyhne.
Česi v ňom preberajú minoritný podiel, majoritný získava investičná spoločnosť Endemit so sídlom v Londýne. Tá má v Steigeri úlohu kľúčového finančného investora, zatiaľ čo skupina PMS prináša hlavne svoje know-how.
České skúsenosti

Noví investori striedajú v pivovare, ktorý na slovenskom trhu výroby piva drží vyše štvorpercentný podiel, pôvodných finančných investorov – Európsku banku pre obnovu a rozvoj (EBOR) a investičný fond East Fund Management.
Veľkou zmenou je to, že zatiaľ čo pri staršej zostave spoluvlastníkov slovenský pivovarník Eduard Rada držal v pivovare Steiger 51-percentnú väčšinu, teraz po vstupe spoločností Endemit a PMS bude minoritným vlastníkom.
„To, že novým investorom musím predávať časť svojich akcií aj ja, bolo súčasťou starších dohôd s EBOR i East Fund Management. Strata rozhodujúceho slova vo firme ma síce mrzí, ale bez silných investorov nemajú menšie slovenské pivovary šancu prežiť v tvrdej konkurencii s Heinekenom či SABMillerom,“ hovorí E. Rada, ktorý vyhniansky pivovar sprivatizoval v roku 1993 za vyše 200 miliónov korún.
Preberal ho v dosť zlom stave a navyše aj jeho vtedajšia nosná značka Sitňan nemala najlepšiu povesť. E. Rada aj za pomoci finančných spoluinvestorov vložil do modernizácie vyše 350 miliónov korún a k tejto značke pridal ďalšie, dnes už uznávanejšie – Steiger či Hell. Po vstupe nových investorov zostáva šéfom dozornej rady.
Vymenovanie výkonného riaditeľa bude na dohode s novými spoluvlastníkmi. Očakáva sa hlavne príchod českých skúseností. „Ja budem pivovar len kontrolovať a priznám sa, že vedenie celej firmy ma už aj dosť vyčerpávalo. Novým partnerom z Česka dôverujem, veď ich krajina patrí medzi pivovarnícku špičku,“ dodáva E. Rada.
Viac na reklamu
Pivovar Steiger je podľa E. Radu technologicky zmodernizovaný, a tak noví majitelia nemusia do výroby veľa investovať. Skôr do zefektívnenia. „Pôjde o úspory nákladov. Ešte dôležitejšie bude, že získavame viac zdrojov na marketing a propagáciu,“ konkretizuje slovenský pivovarník.
Menšie slovenské pivovary, spomedzi ktorých je Steiger jednotkou, majú na domácom trhu oproti nadnárodným hráčom nevýhodu práve v nedostatočnej reklame. Heineken i SABMiller, ktorí ovládajú vyše 85 percent výroby slovenského piva, svoje nosné značky Zlatý Bažant či Šariš propagujú v neporovnateľne širšej miere.
Steiger drží na trhu oveľa menší podiel. Jeho výhodou je dobre vybudovaná distribučná sieť. Noví investori vyhniansky podnik získali už aj s takmer tridsiatkou nedávno kúpených kamiónov, firma má sedem vlastných veľkoskladov rozmiestnených po celej krajine.
Endemit i PMS sa v SR budú musieť popasovať s poklesom predaja piva, ktorý nastal po zvýšení spotrebných daní spred troch rokov. Ešte v roku 2002 ho slovenské pivovary dohromady vyrobili 4,8 milióna hektolitrov, vlani to bolo už skoro o milión menej.
Tak ako všetkým, klesala výroba aj Steigeru. Za svojím najúspešnejším rokom 2000, keď vyrobil skoro 300-tisíc hektolitrov piva, už výrazne zaostáva. Vlani vo Vyhniach navarili 170-tisíc. „Našťastie na tejto hranici sme sa už stabilizovali a postupne ideme s výrobu opäť hore,“ hovorí E. Rada.
Foto – Vlado Benko