Kiná majú za sebou veľmi náročné obdobie. V roku 2020 boli z dôvodu pandémie a lockdownov zatvorené väčšiu časť roka, čo vyústilo do druhej najnižšej návštevnosti od vzniku Slovenska. Menej ich prišlo len v roku 2005. Rok 2021 bol o niečo lepší, no stále poznačený obmedzeniami a ľudia sa do kín nevracali v takých počtoch, ako sa očakávalo.

Kino v obývačke

Pandémia v roku 2022 utíchla. Život sa postupne vracia do normálu, no kiná sa z pohľadu návštevnosti stále nedostali na čísla spred krízy. Diváci si od návštevy kina jednoducho odvykli. Počas lockdownov dominovala televízia, pričom situáciu využili predovšetkým streamovacie platformy na čele s Netflixom.

K čoraz väčšej popularite streamovacích služieb im pomohli aj filmové štúdiá. Tie vďaka zatvoreným kinám museli vymyslieť, čo spravia s hotovými filmami. Riešením bola distribúcia veľkých trhákov priamo na platformy, čo sa pochopiteľne divákom začalo páčiť, nakoľko najnovší film si vedeli pozrieť za menej peňazí a z pohodlia domova.

Menšie kiná diverzifikujú

So situáciou sa kiná vyrovnávajú rôzne. Iné je totiž prevádzkovať veľký multiplex či malé klubové kino zamerané predovšetkým na nezávislú tvorbu či festivalové filmy.

„Na začiatku roka boli ešte cítiť dozvuky pandémie. Druhá polovica top dvadsať návštevnosti kín sa pohybovala často len v stovkách divákov, čo bolo pred pandémiou nevídané. Film Europe má dve percentá z celkového podielu návštevnosti kín na Slovensku a v Čechách. Približne 90 percent zhltne Hollywood a české i slovenské žánrové filmy,“ hovorí Dominik Hronec, kreatívny riaditeľ spoločnosti Film Europe.

Menšie kiná sa snažia tržby diverzifikovať na úrovni kín a televízie, kaviarne, prenájmu, kinodistribúcie či streamovacích platforiem a festivalov. Každý z týchto segmentov však mal počas roka silné aj slabé obdobie a často musel jeden dotovať druhý.

Pre Film Europe sú práve tržby z kinodistribúcie veľmi sezónne. V januári organizuje filmovú prehliadku Scandi, v marci Crème de la Crème a v októbri prináša do kín festival Be2Can. Ide o kľúčové mesiace z ktorých vždy vyplávajú filmy, ktorým sa následne darí aj v kinodistribúcii. Práve filmové festivaly a prehliadky sú jednou z ciest, ako dostať viac divákov do kina.

Ľudia sa do kín vracajú

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa