S postupom roka je zrejmé, že všetci v automotive musia začať odtučňovať. Ten európsky sa totiž dlhé roky rozširoval do všetkých strán, expandoval a naberal na váhe.
Stovky miliárd v investíciách do rozvoja vývojových centier pre nové technológie, prerábok výrobných hál a nákupov startupov či firiem.
So silnejúcou konkurenciou z Číny a čoraz slabším dopytom po elektrických autách je zrejmé, že efektívnejšie dokážu prežiť najmä štíhlejšie a agilnejšie spoločnosti.
Nedávno to pochopil koncern Volkswagen a najnovšie aj skupina Volvo Cars, ktorá bude stavať na Slovensku ďalšiu automobilku
Volvo škrtá plány
Švédsko-čínska skupina Volvo Cars, ktorej väčšinovým vlastníkom je spoločnosť Geely, vsadila od minulého roka všetko na jednu kartu. Jej kompletné portfólio bude čím skôr elektrické.
Dnes je čoraz viac zrejmé, že táto obchodná stratégia má na súčasnom trhu viacero trhlín, obzvlášť keď dopyt po elektrických vozidlách nezodpovedá ideálnemu scenáru.
Aj preto sa najnovšie rozhodla, že sa takpovediac zbaví určitej záťaže. Tou podľa analytikov už dlhší čas mala byť spoločnosť Polestar. Švédska startupová automobilka vznikla už pred takmer tromi dekádami, ale až po odkúpení Volvom, pre ktoré dovtedy dodávala, dokázala prísť s vlastným vozidlom.
Svoj prvý model predstavila v roku 2017 a dodnes navrhla tri plne elektrické modely.
S cenovkami prémiových tried pôsobí dodnes na veľmi úzkom a špecifickom trhu, čo pre Volvo bolo luxusom, na ktorý si zrejme v dnešných časoch už nepotrpí. Aj preto dcérsku automobilku prestane financovať a riadenie značky luxusných elektromobilov možno odovzdá svojmu väčšinovému čínskemu vlastníkovi.
Tieto kroky a rozhodnutia, ktoré potvrdzujú, že európsky automotive sa musí zoštíhliť, chápu aj investori. Akcie Volva v reakcii posilnili o viac ako pätinu, ale v zásade len korigovali dlhodobý prepad, ktorý trvá už minimálne rok.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?