Švédska automobilka Volvo Cars sa pripravuje na ďalší krok v stratégii elektrifikácie. V roku 2026 plánuje uviesť na trh nový elektrický model strednej triedy EX60. Ide o krok, ktorý je súčasťou dlhodobej stratégie spoločnosti zameranej na urýchlenie výroby elektrických vozidiel.
Dôležitú v tomto pláne môže zohrávať aj výstavba nového závodu v Košiciach, kde bude Volvo vyrábať výlučne elektrické vozidlá. Hoci doteraz spoločnosť nepotvrdila modely, ktoré chce na Slovensku vyrábať, úspech nového modelu by pomohol zreálniť ciele samotnej fabriky aj automobilky.
Vhodná fabrika
Model EX60 bude prvým vozidlom postaveným na novej platforme SPA3, ktorá predstavuje najpokročilejšiu architektúru automobilov spoločnosti Volvo.
Tá je výsledkom dlhoročného vývoja modulárnych platforiem, na ktorých už teraz stoja modely EX90 a ES90. Oproti predchádzajúcim platformám sa vyznačuje ešte väčšou flexibilitou, čo umožní Volvu rýchlejšie uviesť nový model na trh.
Jedným z hlavných prínosov novej platformy sú nižšie náklady na výrobu. Vozidlá totiž zdieľajú nielen batérie, motory a softvér, ale aj výrobné procesy a technológie. Vďaka tomu bude Volvo schopné efektívne vyrábať modely rôznych veľkostí, čo by malo viesť k zvýšeniu hrubých marží o 8 až 10 percent v porovnaní s prvou generáciou elektromobilov.
Pre budúcu výrobu je však kľúčové, že sa pod strechu jednej fabriky môžu umiestniť viaceré modely. Tie budú poháňané novou generáciou elektromotorov, ktoré sú navrhnuté tak, aby dosiahli vysokú účinnosť.
Súčasťou stratégie Volva je aj nový závod v Košiciach, ktorý bude dôležitým prvkom európskej výrobnej siete automobilky. Výstavba závodu už prebieha a jeho spustenie je naplánované na rok 2026.
Košický závod bude prvým v regióne, ktorý sa zameria výlučne na výrobu elektrických vozidiel. Hoci Volvo zatiaľ oficiálne nešpecifikovalo, ktoré modely sa tu budú vyrábať, existujú indície, že práve EX60 by mohol byť jedným z nich.
Závod v Košiciach má ambíciu vyrábať až pol milióna vozidiel ročne, čo je viac, než majú niektoré slovenské závody konkurenčných automobiliek, ako Volkswagen Slovakia alebo Kia Slovakia.
Nezáujem spotrebiteľov o elektromobilitu môže priniesť problémy aj trnavskému Stellantisu
Potrebujú silný predaj
Aby sa však táto kapacita naplnila, bude musieť mať továreň v portfóliu aspoň tri až štyri predajne silné modely. Aj preto veľká váha bude na tom, či by sa do Košíc umiestnila výroba modelu EX60 alebo EX30. Košický závod totiž má podľa Volvo zásobovať celý európsky trh a dopĺňať výrobu existujúcich závodov v Gente (Belgicko) a Torslande (Švédsko).
Tento európsky trojuholník výroby má za cieľ znížiť logistické náklady, keďže Volvo doteraz vyrábalo svoj najpredávanejší elektromobil EX30 v Číne. Aby sa automobilka vyhla novým dovozným clám v prípade, že sa schvália, musí nájsť pre svoj najpopulárnejší elektromobil novú fabriku.
Napriek optimistickým plánom čelí Volvo viacerým výzvam, najmä čo sa týka problémov s dodávkami komponentov. Tento nedostatok sa najviac prejavil pri novom prémiovom modeli EX90, ktorý bol nedávno uvedený na trhy v Spojených štátoch. Model mal byť spočiatku dodávaný bez niektorých kľúčových funkcií, no Volvo potvrdilo, že tie bude postupne dopĺňať.
Napriek týmto problémom si automobilka drží veľmi ambiciózne rastové plány. V prvej polovici roku 2024 vykázala medziročný nárast predaja o 14 percent, čo však nemusí nevyhnutne signalizovať pokračujúci rast dopytu po elektrických vozidlách.
Výroba v Košiciach a uvedenie modelu EX60 na trh sú pre Volvo kľúčové kroky v rámci jeho stratégie, pričom Slovensko sa tak stáva dôležitým partnerom pre ďalšie fungovanie čínsko-švédskej automobilky na európskom trhu.