Do tohto procesu vstúpila ekonomická kríza a americká automobilka sa začala zbavovať všetkých súčastí, ktoré jej neprinášali stabilné zisky a mohli ju stiahnuť na dno. V rámci reštrukturalizácie sa zbavila nielen stratových ale aj príliš špecifických automobiliek. Tesne pred vypuknutím krízy predala britské legendy Aston Martin, Land Rover a Jaguar. V roku 2010 prišiel rad aj na švédske Volvo.
Automobilka sa v tom čase preklopila do straty a bol o ňu slabý záujem. Jedinou spoločnosťou, ktorá sa ukázala ako schopná automobilku prevziať, bola čínska Geely Holding Group.
Číňania kúpili lacno, no masívne investovali
V tom čase panovali obavy, že to bude znamenať koniec vývoja tradičnej európskej automobilky, ktorej korene siahajú do 20. rokov minulého storočia, a že Číňania za jej kúpou za 1,8 miliárd dolárov videli predovšetkým prístup k technológiám Volva, poprípade Fordu. Ten, mimochodom, kupoval od Švédov v roku 1999 automobilku o takmer 5 miliárd drahšie.
Predaju automobilky, ktorá patrí k najväčším zamestnávateľom vo Švédsku, do rúk Číňanov sa snažili zabrániť aj samotní zamestnanci. V roku 2009 pod patronátom vtedajšieho generálneho riaditeľa Leifa Johanssona založili konzorcium, ktoré za 15 miliárd švédskych korún (podľa aktuálneho prepočtu asi 1,6 miliardy eur) chcelo automobilku od Fordu odkúpiť. Nepodarilo sa.
Ford sa totiž tiež pokúšal Volva zbaviť za podstatne vyššiu cenu, keď najprv oznámil, že bude za automobilku žiadať 6 miliárd dolárov. Keď však krachlo viacero pokusov o jej prevzatie (hovorilo sa aj o záujme nemeckého Volkswagenu), dostali sa k automobilke Číňania pomerne lacno.
Obavy z prístupu nových vlastníkov sa nepotvrdili. Číňania Naštartovali v spoločnosti ozdravný proces, zamerali sa na obnovu nových modelových radov, ktoré začal už Ford, a hneď oznámili mnohomiliardové investície.
Švédska automobilka má v súčasnosti rastové ambície a svojimi modelmi chce konkurovať tradičným výrobcom aj v Európe. Kde sa jej to mimochodom v súčasnosti darí najlepšie.
Práve silný dopyt v Európe najvýraznejšie prispel k nárastu polročného prevádzkového zisku automobilky o 71 percent na 1,66 miliardy švédskych korún (179 miliónov eur). Európa tak kompenzovala aj slabší predaj V Číne či v USA. Volvo očakáva výrazný nárast zisku aj za celý končiaci sa rok.
Posilňovanie pozície Volva na automobilovom trhu je výsledkom stratégie, ktorú naštartovali Číňania tesne po jeho odkúpení. Do automobilky sa rozhodli vraziť po celom svete v priebehu piatich rokov (od roku 2011) až 11 miliárd dolárov. Peniaze sú určené na vývoj nových modelov a motorov a na stavbu nových závodov.
Nový sedan má konkurovať Nemcom
Volvo aktuálne predstavilo model, ktorý by mohol ešte výraznejšie zamiešať kartami na automobilovom trhu: manažérsky sedan S90.
Teda, oficiálne ho predstaví až v januári na autosalóne v Detroite, no jeho fotografie už Volvo ukázalo. Muselo. Najprv sa totiž dostali na svetlo sveta zmenšené modely novinky, ktoré ukradli v Číne, a úniky zavŕšila holandská stránka Autoblog zverejnením prvých uniknutých fotografií. Volvu tak už nič iné neostávalo a automobil ukázalo ešte pred oficiálnym predstavením.
Uvedenie sedanu vyššej strednej triedy označila agentúra Bloomberg za najväčšiu výzvu automobilky odkedy sa dostala do čínskych rúk. Pobije sa totiž so zabehnutými nemeckými tvorcami luxusných vozidiel. S90 bude priamym rivalom päťkového BMW, Audi A6 či éčkového Mercedesu, ktoré ovládajú trh.
„Týmto sa nám otvára segment, v ktorom sme neboli zatiaľ silno zastúpení,“ povedal generálny riaditeľ Volva Hakan Samuelsson. „Ak chceme budovať značku, ktorou budeme globálnou, skutočnou alternatívou k Nemcom, potrebujeme kombíčka, SUV a sedany,“ citovala ho ďalej agentúra Bloomberg.
Volvo sa preto snažiť ponúknuť produkt, ktorý do vyššej strednej triedy nezapadne len parametrami, ale aj prémiovými vlastnosťami. V oblasti bezpečnosti ponúkne, podobne ako v prípade druhej generácie XC90, ktorá sa predáva od polovice tohto roka, systém, ktorý má rozpoznať cez deň i v noci veľké zvieratá, ako napríklad losy, na slovenských cestách skôr jelene či diviaky, a automatickým brzdením zabrániť kolízii.
Ďalší asistenčný systém má pomôcť držať vozidlo medzi čiarami a to až do diaľničnej rýchlosti 130 kilometrov za hodinu. Podobným systémom autonómneho riadenia disponuje konkurenčný Mercedes-Benz triedy E.
Volvo plánuje predať už v budúcom roku zhruba 15-tisíc modelov S90. O rok neskôr by švédsky výrobca chcel dosiahnuť už plnú výrobnú kapacitu v objeme 50-tisíc vozidiel za rok.
Bloomberg upozorňuje, že aj takýto počet výrazne zaostáva za päťkovými BMW-čkami, ktorých sa ročne vyrobí šesťnásobne viac. Podľa H. Samuelssona je však cieľom automobilky získať nateraz len zhruba 5-percentný podiel na trhu s prémiovými sedanmi.
Smelé ambície narážajú na zmeny v Číne
Volvo má vysoké ambície aj ďalej do budúcnosti. Do roku 2020 by chcela automobilka zvýšiť ročný predaj svojich vozidiel na 800-tisíc ročne, čo je zhruba dvojnásobne viac ako v súčasnosti. Agentúra Reuters ale upozornila, že vzhľadom na to, že automobilka sa opiera najmä o rast na čínskom trhu, by tento cieľ mohol byť až príliš ambiciózny. Tamojšia ekonomika totiž spomaľuje a panujú obavy, že sa spomalenie dotkne aj najväčšieho automobilového trhu sveta.
Automobilka sa chváli, že od roku 2010, teda od prevzatia Číňanmi, pracuje na transformačnom pláne a aktuálne dobré výsledky vníma ako potvrdenie, že sa vydala správnou cestou.
Ambície výrazného nárastu zisku v tomto roku potvrdzujú aj posledné zverejnené výsledky predajnosti. V novembri zaznamenala automobilová rekord, keď vzrástol predaj automobilov značky medziročne o 26 percent. Ťahali ho najmä takmer dvojnásobné tržby z USA, kde rástol dopyt po SUV-čkach a vlajkových lodiach XC90 a XC60.
Na všetkých kľúčových trhoch predala firma v novembri vyše 49-tisíc vozidiel, čo bolo zatiaľ najviac za mesiac v histórii. V Číne medziročne vzrástli tržby o 15,8 percenta.
„V strednodobom horizonte má Volvo cars za cieľ celosvetový predaj vo výške 800-tisíc vozidiel ročne po úplnej obnove svojej produktovej rady v najbližších štyroch rokoch,“ zopakovala firma držanie sa cieľa po zverejnení najnovších výsledkov.