Zo spoločnosti Volvo Cars, ktorá na Slovensku avizuje postaviť nový výrobný závod v blízkosti Košíc, sa najnovšie čiastočne sťahuje čínsky väčšinový vlastník Geely Group. Skupina predáva časť akcií, pričom po dokončení predaja by jej podiel predstavoval približne tri štvrtiny.
Pôvodne švédska automobilka naďalej trvá na svojich ambicióznych plánoch, ktoré súvisia aj s prechodom na výlučne elektrické autá či s výrobou na Slovensku, kde podľa nového investičného zámeru plánuje vyrábať až pol milióna elektrických vozidiel ročne.
Realita na trhu s elektrickými autami, ako aj pesimistickejšia než pôvodne predpokladaná budúcnosť trhu, jej však nenahrávajú do karát.
Pevný vzťah
Akcie Volvo Cars v reakcii na správy o znížení podielu spoločnosti Geely, ktorá v roku 2010 kúpila značku od Fordu, výraznejšie klesli, a to napriek tomu, že záväzok Číňanov voči švédskej automobilke zostáva podľa ich slov „solídny“.
Výnosy z najnovšieho predaja sa navyše majú použiť na financovanie globálneho rozvoja podnikania v rámci spoločnosti Geely, uviedla čínska firma.
Tá sa síce snaží udržať si medzinárodných investorov na palube, keďže pokračuje v plánoch na odpredaj rôznych častí svojho automobilového impéria, ale zároveň plánuje ešte tento rok uviesť na burzu elektrickú verziu značky športových vozidiel Lotus. Aj preto už podala žiadosť o úpis akcií svojej novej značky Zeekr.
Obe transakcie sú však spojené s určitými geopolitickými rizikami kvôli napätým vzťahom medzi Spojenými štátmi a Čínou, ako aj so zvýšenými obavami investorov voči životaschopnosti začínajúcich startupov s elektrickými vozidlami.
Aj preto v prvotnej reakcii akcie Volva klesli až o takmer 15 percent, hoci neskôr korigovali svoj prepad na asi desať percent. Geely však rýchlo komentovala ťah tým, že chce do budúcna vytvoriť viac priestoru pre inštitucionálnych a retailových investorov a umožniť tak Volvu zvýšiť budúcu hodnotu jeho akcií.
Dá sa veriť, že to s Volvom myslia Číňania dobre, ale trh nakoniec môže zareagovať inak. Pôvodný plán spoločnosti Geely uviesť akcie Volva na burzu v roku 2018 bol zrušený uprostred obchodnej vojny medzi Spojenými štátmi a Čínou za vlády Donalda Trumpa.
Obe spoločnosti potom skúmali možnosť zlúčenia svojich dvoch divízií, ale v nasledujúcom roku od týchto plánov upustili a namiesto toho sa zamerali len na IPO spoločnosti Volvo.
Ambiciózne plány
Ako na margo nedávneho diania uviedol výkonný riaditeľ spoločnosti Volvo Jim Rowan, zvýšil sa objem verejne obchodovateľných akcií, ktorý bude prínosom pre nových aj existujúcich investorov. To má teda umožniť širšej základni účastníkov trhu investovať do automobilky.
Celkovo sú však akcie švédskej automobilky v posledných mesiacoch volatilné. Ešte nedávno klesali v dôsledku obáv o jej budúcu ziskovosť, ktorá závisí od najnovšieho modelu EX30 či pripravovaného elektrického SUV EX90. To by sa mohlo vyrábať aj na Slovensku.
Cieľom automobilky je zvýšiť marže na osem až desať percent do roku 2025 a 2026 v rámci plánu vyrovnať sa ziskovosti prémiových konkurentov, ako je BMW.
Ešte v priebehu minulého mesiaca však prišla automobilka Volvo Cars s prekvapivým rozhodnutím, že do začiatku budúceho roka ukončí výrobu zostávajúcich dieselových modelov.
O niekoľko mesiacov teda vyrobí posledné vozidlo s naftovým motorom, čím sa stane jedným z prvých výrobcov automobilov, ktorí pristúpia k takémuto kroku. A to aj napriek tomu, že celosvetovo narastajú obavy o dopyt po elektromobiloch. Platí to však aj o jej ďalších plánoch v Európe, ktoré sa priamo dotýkajú aj Slovenska.
Čísla nehrajú do kariet
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?