Vo štvrtok sa začína nové kolo rokovaní medzi odborármi a manažérmi Volkswagenu. Ich predstavy o šetrení nemôžu byť od seba ďalej . Kým odborári požadujú sedempercentný nárast miezd, manažment vníma potrebu ich 10-percentného poklesu. Ak sa do konca mesiaca nedohodnú, začne sa štrajkovať.

„V nemeckých závodoch nie sme dostatočne produktívni,“ povedal minulý mesiac šéf značky VW Thomas Schaefer. „Naše výrobné náklady sú momentálne o 25 až 50 percent vyššie, ako sme plánovali. To znamená, že jednotlivé nemecké závody sú dvakrát drahšie ako konkurencia.“

Náklady na pracovnú silu hrajú v hospodárení spoločnosti významnú rolu. V poslednom kvartáli boli marže Volkswagenu iba na úrovni 2,1 percenta. Pri takomto čísle automobilka nedokáže investovať do budúcnosti.

Volkswagen To Shutter Three German Plants
Neprehliadnite

Dilema Volkswagenu: Koniec korporátneho socializmu alebo firmy. Jedno číslo ukazuje dôvod

V Nemecku spoločnosť zamestnáva až 45 percent svojej pracovnej sily. Tá je platená suverénne najlepšie na svete. V roku 2023 bola hodinová mzda nemeckého zamestnanca pracujúceho v automotive 62 eur.

Pre porovnanie, hodinová odmena zamestnanca vo Francúzsku je nižšia o 15 eur, v Taliansku o 29 eur, Španielsku o 33 eur, na Slovensku o 42 eur a v Rumunsku až o 52 eur, ukazujú dáta Zväzu nemeckého automobilového priemyslu (VDA). Viac ako tretinové rozdiely sú aj v porovnaní s Japonskom či Spojenými štátmi.

Zamestnanci v nemeckých automobilkách si žijú vysoko nad globálne pomery. To sa následne prejavuje aj v podiele nákladov na pracovnú silu v porovnaní s tržbami spoločnosti. Kým vo Volkswagene sa tento pomer nachádza na úrovni 16 až 17 percent, napríklad v BMW je polovičný.

Znížiť náklady na pracovnú silu v Nemecku je tak prioritou firmy. Odbory ale nesúhlasia a prichádzajú s vlastným plánom, ako zachrániť automobilku. Navrhujú ročné úspory v objeme 1,5 miliardy eur, a to zastavením vyplácania dividend a bonusov pre zamestnancov, najmä manažérom.

Hong Kong Police Arrest Another Two In Relation With JPEX
Neprehliadnite

Nemecké automobily už nie sú luxusom. Kvalita sa stratila a predaj kolabuje na kritickom trhu

Odborári poukazujú na to, že počet manuálnych pracovníkov označovaných ako modré goliere klesá, zatiaľ čo počet administratívnych zamestnancov označovaných ako biele goliere rastie. Náklady na prácu vo firme sú také vysoké preto, že do nich spadajú predajcovia, manažment alebo technici, ktorí majú vyššie priemerné mzdy, tvrdí vedenie.

Podľa údajov agentúry Reuters za posledných päť rokov klesol počet modrých golierov v spoločnosti o osemtisíc, zatiaľ čo počet bielych golierov vzrástol o štyritisíc. Dôvodom je potreba nových pozícií pri prechode na elektromobilitu. V súčasnosti tak v automobilke pracuje zhruba rovnaký počet administratívnych a manuálnych pracovníkov.

Snahou odborárov je primárne ochrániť modré goliere, a tak jedna z ciest vyjednávania bude boj o to, ktorú skupinu zamestnancov postihnú problémy najviac. Väčšia hrozba to je pre modré goliere. Manažment totiž tvrdí, že len úspora nákladov na strane miezd nestačí.

Volkswagen
Neprehliadnite

Volkswagen potápa bizarný nemecký model riadenia aj neskrotná bruselská ambícia

Vedenie navrhlo predaj automobilových závodov v Osnabrücku a Drážďanoch, uvádza Bloomberg. Tiež zvažuje využitie svojho závodu v Emdene na zmluvnú výrobu. Tým by osekalo výrobné závody v krajine.

S takýmto krokom však odborári budú súhlasiť len ťažko. A tak už o niekoľko dní hrozí eskalácia situácie. „VW je takmer nereformovateľný," povedal Ingo Speich, vedúci podnikového riadenia v správcovi aktív Deka Investment. „Celý systém – odbory, Dolné Sasko, rodiny – je navrhnutý tak, aby zachoval status quo.“

Aj preto akcie automobilky už tento rok klesli o 20 percent a Volkswagen sa tak stal najmenej výkonnou spoločnosťou v nemeckom akciovom indexe DAX. Situácia nevyzerá pozitívne ani do budúcna. Aktuálne čísla predajov áut v Európe ukázali ďalšiu stagnáciu, keď sa v októbri predalo na kontinente iba milión vozidiel.

Na situáciu reagujú aj ostatné automobilky. V stredu oznámil veľké prepúšťanie v Nemecku Ford, ktorý zníži počet zamestnancov o štyritisíc. Pre krajinu to je zložitý problém. Je ukážkou, že sociálna politika priviedla náklady a produktivitu zamestnancov na také úrovne, ktoré Nemecko robia v globálnom automobilovom priemysle nekonkurencieschopné.

Daniela Cavallo, Volkswagen
Neprehliadnite

Vojna odborárov s vedením Volkswagenu otrasie základmi firmy aj nemeckou ekonomikou