Aj napriek vlaňajšiemu dvojpercentnému medziročnému rastu tržieb na rekordných 217 miliárd eur si emisný škandál aj v tomto roku odhryzol z prevádzkového zisku. Kým predvlani to bolo takmer sedemnásť miliárd eur, čo stiahlo automobilku do historicky najväčšej straty, v uplynulom roku „dieselgate“ ukrojil zo zisku 7,5 miliardy eur.

Už v pluse

Tentoraz však dosiahol Volkswagen už zostal v pluse a dosiahol prevádzkový zisk viac ako sedem miliárd eur a maržu na úrovni 3,3 percenta. Bez započítania špeciálnych položiek prevádzkový zisk vzrástol až o štrnásť percent na rekordných 14,6 miliardy eur a marža o 0,7 percentuálneho bodu na 6,7 percenta.

Navyše nemeckému koncernu sa podarilo získať titul najväčšej automobilky roka. Kým japonská Toyota predala vlani 10,2 milióna vozidiel, Volkswagenu celosvetovo stúpli predaje o štyri percentá na 10,3 milióna, čím prekonaj aj vlastné očakávania. Na trh koncern združujúci dvanásť značiek uviedol na trh približne šesťdesiat nových modelov vrátane žiadaných SUV ako Seat Ateca a Škoda Kodiaq.

Volkswagen zažil po dieselgate úspešný rok, ale značky Audi a VW sklamali

Matthias Müller (vľavo) CEO Volkswagen, Frank Witter (vpravo) CFO Volkswagen Zdroj: SITA / AP

„Emisný škandál nás v minulom roku bez akejkoľvek pochybnosti zasiahol nielen po finančnej stránke. Napriek tomu sme si udržali náš smer a dosiahli jeden z najlepších výsledkov. Nepoháňa nás však naháňanie rekordov. Oveľa dôležitejšie pre našu spoločnosť je robiť nielen lepšie produkty ale aj relevantné pre budúcnosť,“ uviedol na utorkovej výročnej tlačovej konferencii výkonný riaditeľ skupiny Volkswagen Matthias Müller.

V tomto roku rast

V tomto roku očakáva nemecký koncern mierny nárast v počte predaných vozidiel, vyššie tržby o štyri percentá a prevádzkovú maržu v rozpätí šiestich až siedmich percent. Celkovo plánuje skupina Volkswagen v tomto roku uviesť na trh šesťdesiat nových modelov, pričom len v segemente SUV to bude sedem nových vozidiel.

Skupina rozbehla aj spolupráce na vývoji cenovo dostupných vozidiel. V Indii bude mať projekt v spolupráci s tamojšou automobilkou Tata Motors na starosti česká Škoda, pričom prvé modely prídu na trh už v nasledujúcich dvoch rokoch. V Číne zase Volkswagen bude na vývoji „lacných“ áut spolupracovať s autmobilkou FAW. A v jednaní je aj vývoj cenovo dostupného elektromobilu pre čínsky trh v spolupráci s JAC.

Elektromobilitou vpred

Celkovo plánuje Volkswagen v segmente elektromobility uviesť v tomto a budúcom roku viac ako desať modelov ado roku 2025 by ich malo byť celkovo cez tridsať. Audi príde s vlastným elektrickým SUV Q6 v budúcom roku, Porsche so svojim Mission E o rok neskôr. Nemecký koncern aktuálne rozbieha aj plán na výrobu batérií pre elektromobily, keď v tomto roku otvorí vývojové centrum pre túto oblasť a začiatok produkcie v 2020. Spojiť sa firma plánuje už s etablovaným výrobcom, pričom rokovania už prebiehajú.

Okrem chce Volkswagen rozšíriť aktivity v oblasti mobility so svojou novozaloženou značkou MOIA. V rámci nej spolupracuje so spoločnosťou na zdieľanie jázd Gett, do ktorej koncern investoval vlani tristo miliónov dolárov. Cieľom je podporiť rast v Rusku, Veľkej Británii, USA a Izraeli a expandovať na trhoch v Nemecku, Francúzsku, Španielsku a Taliansku.

Volkswagen založil aj novú spoločnosť Autonomous Intelligent Driving, ktorá vyvíja samojazdiace systémy pre celú skupinu. Čiastočným výsledkom už je v tomto roku predstavený koncept prvého autonómneho auta koncernu Sedric.

Ako sa darilo jednotlivým značkám

Volkswagen

Tržby kľúčovej značky klesli vlani len o pol percenta na 106 miliárd eur. Prevádzkový zisk oslabil o jedenásť percent na 1,9 miliárd a prevádzková marža sa znížila z 2 percent na 1,8 percenta.

Audi

Tržby Audi vzrástli len o poldruha percenta na 59 miliárd eur. Prevádzkový zisk bez započítania jednorázových vplyvov klesol o viac ako päť percent na 4,8 miliardy eur. Marža sa znížila na 8,2 percenta z predvlaňajších 8,8 percent.

Škoda

Tržby českej automobilky stúpli na 13,7 miliardy eur, prevádzkový zisk o takmer tretinu na 1,2 miliardy eur a marža na 8,7 percenta.

Seat

Seat pomohlo uvedenie SUV Ateca. Tržby stúpli automobilke o takmer štyri percentá na 8,9 miliardy eur a prevádzkový zisk na 153 miliónov eur. Marža dosiahla úroveň 1,7 percenta.

Porsche

Tržby Porsche stúpli vlani medziročne o 3,6 percenta na 22,3 miliardy eur, prevádzkový zisk poskočil o takmer štrnásť percent na 3,9 miliardy eur a marža na 17,4 percent z predvlaňajších 15,8 percenta.

Bentley

Bentley predalo vlani 11300 vozidiel, čo je medziročný nárast o 6,4 percenta. Tržby stúpli na 2 miliardy eur, prevádzkový zisk mierne poskočil na 112 miliónov eur a marža dosiahla 5,5 percenta.