Aj preto skupina ešte stále pokračuje iba s prípravami novej značky lacného auta najmä pre ázijské a latinskoamerické trhy. Podľa M. Winterkorna sú ciele Volkswagenu nielen v predajoch, ale najmä v technologickom rozvoji, zlepšovaní kvalifikácie zamestnancov, spokojnosti zákazníkov - a tým pádom hlavne udržaní či zvýšení ziskových marží.
Tento rok očakáva skupina na globálnom trhu mierny pokles rastu predaja osobných áut, no aj sama drží cieľ predať viac áut než vlani. Hoci má predaje podľa M. Winterkorna naďalej ťahať najmä Čína, bude podľa neho pokračovať aj mierne oživenie európskeho trhu, ktoré sa začalo na prelome rokov.
Streľba novinkami
Tento a budúci rok má dvanásť značiek Volkswagenu v pláne uviesť na trh viac než sto nových modelov. medzi nimi sú aj dva, ktoré sa vyrábajú na Slovensku. Jedným z kľúčových bude nová verzia veľkého luxusného SUV Audi Q7, na ktorej výrobu sa bratislavská fabrika už pripravuje. Ingolstadtská značka ju ešte v tohtoročných novinkách nemá, čo by naznačovalo, že nová kvé sedmička by mohla prísť začiatkom roku 2015. Napríklad tak, že ju značka so štyrmi krúžkami v logu predstaví na marcovom svetovom autosalóne v Ženeve.
Druhou očakávanou novinkou, ktorá sa ale vo výrobe odrazí menej, by mala byť plug-in hybridná verzia SUV Porsche Cayenne. Pre ten vyrába bratislavský závod Volkswagen Slovakia takzvanú vybavenú karosériu, teda kabínu, ktorá sa s podvozkom a pohonným ústrojenstvom spája v Nemecku.
Prípravu nových modelov do výroby a na trhy sprevádza vo Volkswagene tradične masívny investičný program. Do roku 2018 investuje Volkswagen do svojich výrobných závodov 84 miliárd eur. Spoločné podniky, ktoré má v Číne doplnia ešte osemnásť miliárd eur, no nie zo zdrojov skupiny, ale kryté vlastnými peňažnými príjmami.
Čínsky prínos
Predaje Volkswagenu v Číne, ktoré vlani po prvý raz prekročili tri milióny áut, výrazne zvyšujú globálne čísla skupiny. Volkswagen si ich ráta do predajov, no do finančných čísiel ich zahŕňa len ako finančnú investíciu. To znamená, že ich vyše štvormiliardový prevádzkový zisk zlepšil vlani finančný hospodársky výsledok skupiny. Tá spolu s čínskymi predajmi vykázala predaje takmer 9,73 milióna áut, o 4,1 percenta viac než v roku 2012
Celkovo vykázala skupina Volkswagen vlani tržby 197 miliárd eur, o 2,2 percenta viac než rok predtým. Prevádzkový zisk skupiny sa mierne zvýšil na 11,7 miliardy eur. Čistý zisk skupiny dosiahol 9,1 miliardy eur. Rozdiel voči roku 2012, keď zisk Volkswagenu po zdanení atakoval 22 miliárd eur, vychádza v jednorazového finančného profitu z ocenenia aktív pričlenenej značky Porsche v roku 2012.
Rast zisku Volkswagenu z bežného fungovania potvrdzuje nielen 14,5-percentná miera návratnosti investícií automobilovej divízie, ale aj návrh na poleurové zvýšenie dividendy. Májové valné zhromaždenie tak bude posudzovať návrh správnej a dozornej rady na dividendu štyri eurá na kmeňovú akciu a 4,06 eura na prioritnú akciu.
S 5,9-miliónovými predajmi ostala aj vlani najpredávanejšou značkou skupiny tá hlavná - Volkswagen. Najmä pokles predajov v Nemecku jej celkovo stiahol medziročný rast na 3,4 percenta. O vyše osem percent na takmer 1,6 milióna áut rástli predaje Audi. Dvojcifernými tempami rástli vlani predaje Seatu, menšieho luxusného Bentley a výrobcu kamiónov a autobusov Scania, ktorá zvýšila predaj skoro o pätinu.
Jediná značka s miernym poklesom predajov o dve percentá bola vlani tretia najväčšia značka koncernu Škoda. Jej predaj na úrovni 920 800 áut je podľa M. Winterkorna výsledkom obmeny produktovej ponuky, keď česká automobilka priniesla vlani na trh osem nových modelov.
Viac fabrík
Skupina Volkswagen zamestnávala na konci minulého roku 574 800 ľudí o 4,2 percenta viac než rok predtým. Podľa M. Winterkorna koncern ráta, že bude rásť aj naďalej, najviac v Číne, no rast vidí aj v Nemecku. „Očakávame, že z nás bude firma s viac než 600-tisíc zamestnancami,“ naznačuje budúce rozširovanie stavu zamestnancov skupiny jej šéf.
Koncernu rástol aj počet fabrík, ktorý na celom svete prekročil stovku. Z 99 na konci roku 2012 sa zvýšil na dnešných 106 fabrík, sedem nových pribudlo v Číne, Rusku a Mexiku.
S rastom predajov a pokračujúcim vyšším využitím alternatívnych pohonov budú podľa M. Winterkorna pokračovať aj zmeny vo výrobe. To sa týka najmä výroby na modulárnej platforme MQB, ktorá dosiahla milión áut. Tento rok to majú byť dva milióny a do roku 2016 štyri milióny áut. To už má na nej vyrábať dvadsať závodov v tucte krajín.
Výhodou využitia flexibilnej modulárnej platformy MQB pre autá s motorom naprieč podľa M. Winterkorna spočíva najmä v tom, že umožňujú nielen zdieľať technológie pre množstvo modelov, ale aj kombinovať na autách rôzne pohony či dokonca ich kombinácie pri hybridne poháňaných modeloch. Najmä však, zdôraznil, že systém uvoľňuje ruky výrobe, pretože takáto variabilná zostava modelov a áut sa dá vyrábať v nepretržitom slede na rovnakých linkách.
Takýto princíp si Volkswagen, ešte pred využitím MQB, vyskúšal v slovenskom závode v Bratislave. Ten totiž začal už pred niekoľkými rokmi kombinovať výrobu SUV s tradičnými spaľovacími motormi s hybridnou verziou Volkswagenu Touareg. Ešte väčšiu variabilitu má výroba malých áut New Small Family, v ktorej sa vyrábajú autá s benzínovými a naftovými motormi, no od minulého roku už aj plne elektrická verzia Volkswagen e-Up!.
Účasť TRENDU na výročnej konferencii zabezpečil Volkswagen Slovakia