Len za posledné tri roky pritom Volkswagen Slovakia vytvoril 2 900 nových pracovných miest. Pre porovnanie, britsko-indická automobilka Jaguar Land Rover plánuje vo svojom novom závode pri Nitre do roku 2020 zamestnať 2 800 pracovníkov. Vlani za týmto účelom spustila náborovú kampaň, v rámci ktorej hľadá tisíc ľudí. Bratislavský Volkswagen ku koncu vlaňajška zamestnával už 13 700 ľudí.

Len do výroby

Nábor pol tisícky nových pracovníkov súvisí vo Volkswagene s nábehom výroby nových modelov. Vlani začala bratislavská fabrika vyrábať nové SUV Porsche Cayenne, tento rok pribudla nová generácia vlajkovej lode značky Volkswagen Touareg a úplne nový model Audi Q8.

Aj preto hľadá bratislavský Volkswagen ľudí len do výroby. „Konkrétne do montáže, karosárne, lakovne. Okrem toho aj automechanikov, autoklampiarov a autoelektrikárov,“ vysvetľuje Milan Petruš, vedúci personálnych služieb automobilky. Spoločnosť ponúka nástupný plat od 1 050 eur do 1 250 eur v závislosti od kvalifikácie a k tomu nástupný bonus vo výške päťsto eur.

Skúšajú všetky kanály

Volkswagen Slovakia využíva pri hľadaní nových zamestnancov všetky možné kanály. V minulom roku firma zorganizovala roadshow po 20 okresných mestách Slovenska, kde získala dvesto životopisov od potenciálnych záujemcov o prácu. Súčasní zamestnanci zase môžu odporučiť prácu v závode svojim známym, ktorí, ak vydržia viac ako rok, získajú bonus 400 eur.

Volkswagen Slovakia rozbehol vlani aj vlastné štvorročné duálne vzdelávanie. Minulý rok k nemu pridal aj pilotný projekt duálneho bakalárskeho štúdia v spolupráci so Strojníckou fakultou STU. Ako doplnok má aj dvojročný duálny kvalifikačný kurz, ktorý je určený na krátkodobé pokrytie nedostatku zamestnancov. Keďže na trhu nie sú už zamestnanci s požadovanou kvalifikáciou, musí ich automobilka preškoľovať sama, na čo vlani vynaložila prostriedky v objeme 10,3 milióna eur.

Volkswagen prijal za tri roky viac ľudí, ako chce celkovo zamestnávať Jaguar

Karoséria Porsche Cayenne Zdroj: Volkswagen Slovakia

Spoločný postup s dodávateľmi

 

Problém nájsť nových zamestnancov majú v ešte väčšej miere aj dodávatelia Volkswagenu, od ktorých je automobilka bytostne závislá. Spoločnosť sa preto spojila so šiestimi najväčšími dodávateľmi a spoločne rokovali s predstaviteľmi ministerstva práce a vnútra.

Témou rokovaní bolo podľa člena predstavenstva Volkswagen Slovakia pre personálnu oblasť Erica Reutinga okrem iného aj zjednodušenie procesu prijímania zamestnancov z tretích krajín ako je Srbsko a Ukrajina. „V súčasnosti tento proces trvá 90 dní, čo je pre nás príliš dlho. Získali sme podporu aj uistenie, že dôjde k skráteniu tejto lehoty na tretinu pôvodného času,“ vysvetlil E. Reuting.

Maďari tento rok odídu

Bratislavský Volkswagen zvažuje podľa jeho slov zamestnávať pracovníkov z tretích krajín, malo by však ísť len o niekoľko desiatok ľudí. Už dnes vo fabrike pracuje približne tridsať zamestnancov zo Srbska a Ukrajiny. Okrem toho je v Bratislave na výpomoci aj 550 zamestnancov zo sesterského závodu Audi v maďarskom Győri.

Tí nastúpili koncom roka 2016 a počas dvoch rokov, kedy maďarský závod nemal vyťažené kapacity, pomáhali bratislavskej fabrike s nábehmi nových modelov. Ich pôsobenie však v tomto roku už končí, a ako uviedla vedúca oddelenia personálnej starostlivosti Dagmar Wittgrúberová, ich ďalšie nasadenie aktuálne už neplánujú. „Nevylučujeme však, že v budúcnosti ešte využijeme takúto formu spolupráce,“ dodala.