Nemecká automobilka Volkswagen (VW) kúpila podiel v Porsche. Urobila tak ďalší krok na ceste k získaniu výrobcu športových áut a koncu roky trvajúcich pokusov týchto firiem o vzájomné prevzatie.
Za balík 49,9 percenta akcií vo výrobnej divízii Porsche zaplatil Volkswagen 3,9 miliardy eur. Spojenie oboch spoločností by sa malo uskutočniť do roku 2011 a v tom istom roku má Volkswagen získať aj distribúciu áut Porsche, pripomína agentúra Bloomberg.
Predstavitelia Volkswagenu zdôraznili, že športové autá od Porsche ideálne dopĺňajú portfólio značiek koncernu a umožnia spoločnosti rozšíriť pozície v biznise s prémiovými značkami. Porsche sa stane už desiatou značkou nemeckej automobilky, pod ktorú patrí napríklad aj Audi, Škoda či Seat. Na oplátku získa Porsche pod krídlami väčšej automobilky potenciál pre ďalší rast, zhrnuli podľa agentúry Dow Jones manažéri Volkswagenu.
Spojenie oboch firiem má priniesť značné synergie a prispieť k prevádzkovému zisku Volkswagenu z dlhodobého hľadiska až 700 miliónmi eur ročne. Kúpa akcií vychádza z augustovej dohody o spojení. Minulý mesiac schválili dozorné rady oboch firiem zmluvy obsahujúce podrobnosti transakcie. Skončili tak takmer štvorročný boj, keď sa Porsche snažilo získať tri štvrtiny akcií vo väčšom Volkswagene. Výrobcovi luxusných áut sa vo VW síce podarilo získať majoritu, no finančné problémy mu neumožnili pokračovať v jeho pláne. Dlhy Porsche vzrástli na viac ako desať miliárd eur.
Minulý týždeň akcionári Volkswagenu schválili predaj 135 miliónov prioritných akcií bez hlasovacích práv v nasledujúcich piatich rokoch. Tým chce automobilka získať zdroje na Porsche. Predaj nových cenných papierov by sa mal začať v prvej polovici budúceho roku. Hodnota emisie by na základe súčasnej ceny prioritných akcií VW mohla dosiahnuť 8,5 miliardy eur.
Podľa agentúry Bloomberg chce šéf Volkswagenu Martin Winterkorn, aby nemecká automobilka predbehla súčasnú svetovú jednotku Toyota Motor do roku 2018. A to v počte vyrobených áut i ziskovosti. V rokoch 2010 až 2012 plánuje Volkswagen investovať do svojho biznisu takmer 26 miliárd eur. Zhruba 13 miliárd bude smerovať na nové modely áut a redizajn tých existujúcich. Ďalších 4,4 miliardy chce firma investovať do spoločného podniku v Číne.
Ilustračné foto na titulke – Vlado Benko