Volkswagen má napriek výkyvom na rozvojových trhoch za sebou úspešný rok. Predaj automobilov skupiny vlani prekročil hranicu desať miliónov vozidiel vôbec po prvý krát v histórii automobilky, tržby sa vyšplhali na rekordnú úroveň 202 miliárd eur a prevádzkový zisk taktiež pokoril doteraz nezdolaných 12 miliárd eur.

Rusko a Brazília robia vrásky

Napriek tomu M. Winterkorn vyzýval k opatrnosti. Dôvodom je najmä vývoj v Rusku, keďže predaje skupiny sa tu vlani prepadli o takmer dvanásť percent. VW má v krajine tri výrobné závody, ktoré museli vlani prerušiť výrobu a prepad rubľa mal zase negatívny vplyv na finančné výsledky. Dôvodov na optimizmus je však málo. Vo februári sa predaj nových automobilov v Rusku prepadol o 38 percent a podľa analytikov nejde tamojší trh ešte zďaleka nedosiahol dno.

Vrásky na čele robia šéfovi najväčšej európskej automobilky aj trhy v južnej Ameriky. Tie sa vlani medziročne prepadli o pätinu, pričom len predaj v Brazílii sa znížil o takmer dvanásť percent.

Aj preto M. Winterkorn očakáva, že globálne ročné predaje porastú len mierne, zatiaľ čo tržby by mali v závislosti od makroekonomického vývoja medziročne vzrásť maximálne do výšky štyroch percent. „Zámerne sme skôr opatrní. Aj napriek výborným výsledkom totiž nestrácame kontakt s realitou. Faktom je, že rok 2015 je plný veľkých otáznikov,“ uviedol M. Winterkorn.

Čína svetlým bodom

Svetlým bodom pre Volkswagen zostáva naďalej Čína, kde predaje vzrástli o viac ako dvanásť percent na 3.7 milióna vozidiel. Volkswagen aj preto plánuje posilniť svoju spoluprácu s čínskou automobilkou FAW, s ktorou podpísal predĺženie spolupráce o ďalších 25 rokov. Zároveň tu nemecký koncern plánuje zvýšiť výrobné kapacity na päť miliónov vozidiel ročne do roku 2019.

Pokiaľ ide o značky koncernu výborne sa darilo Škode, ktorej predaje vzrástli o takmer 13 percent a prekročili hranicu jedného milióna vôbec prvý krát v histórii značky. Audi, ktorého prevádzkový zisk sa podieľa 40 percentami na prevádzkovom zisku celého koncernu, zvýšil vlani predaj o takmer jedenásť percent. Nepríjemne prekvapila materská značka Volkswagen, ktorej predaj medziročne posilnil len o necelé dve percentá. Dôvodom bol slabý dopyt v južnej Amerike a Rusku.

Rok modelov

V tomto roku plánuje Volkswagen ofenzívu s novými a vylepšenými modelmi. Ich počet by sa mal vyšplhať na 50. Patrí sem už predstavená nová Škoda Superb, facelift Seat Ibiza, nová generácia Audi A4 ako aj v Bratislave vyrábaný model Q7. Porsche príde s vynoveným modelom 911. Volkswagen má v pláne nový Touran a pripravovať sa bude aj na Tiguan. Ten príde na trh v budúcom roku a vyrábať sa ponovom bude aj v mexickom závode v Pueble.

Niektoré modely však zrejme čaká aj zánik. M. Winterkorn v Berlíne naznačil, že sa to môže týkať predovšetkým trodverových kompaktov. „Intenzívne prehodnocujeme, či v budúcnosti nebudeme vyrábať len päťdverovú verziu VW Polo,“ povedal šéf koncernu. V USA chce zase automobilka znížiť časový interval pri uvádzaní nových a facelifotvaných modelov a facelift Passat pre americký trh chce uviesť už v druhej polovici tohto roka.

V priebehu nasledujúcich piatich rokov chce skupina Volkswagen investovať viac ako 85 miliárd eur do svojich závodov, technológií a produktov. Joint-venture v Číe zase plánuje investície vo výške 22 miliárd eur.

Náklady na cestu na tlačovú konferenciu hradila spoločnosť Volkswagen