Napriek potenciálu, ktorý v sebe skrýva vodík, a to či už v priemysle alebo doprave, doposiaľ je jeho využívanie ekonomicky neudržateľné. Môže za to chýbajúca infraštruktúra, nedokončený technický vývoj a vysoké výrobné náklady. Širšiemu využitiu vodíka zatiaľ bráni aj nedostupnosť domácej surovinovej základne.

Miliardy na dekarbonizáciu

Budúcnosť nákladnej dopravy mnohí odborníci vidia naďalej v spaľovacích motoroch, ktoré budú používať ekologickejšie varianty palív, nakoľko elektrifikácia tohto sektora bude mimoriadne náročná. Preto elektromobilita a vodík sa naplno presadia podľa nich iba v osobnej preprave.

Napriek tomu však už dnes vidieť reálne pokroky v ťažkej nákladnej i autobusovej doprave vo využívaní vodíka ako možného alternatívneho paliva. Ba čo viac, vývoj vodíkových technológií pokračuje aj vo svete manipulačnej techniky.

V pozadí rôznych projektov s cieľom čo najefektívnejšie využiť vodík je aj rozhodnutie Európskej únie (EÚ) znížiť emisie skleníkových plynov o 55 percent do roku 2030 a do roku 2050 dosiahnuť klimatickú neutralitu. V rámci snahy zabezpečiť tieto ciele poskytuje únia mnoho miliárd eur určených na dekarbonizáciu priemyslu a dopravy.

Niektoré typy dotácií sú zamerané na rozvoj vodíkových technológií a iné na výrobu zeleného vodíka, a to z obnoviteľných zdrojov energie pomocou solárnych a veterných elektrární.

Projekty na Slovensku

Na Slovensku je v danom smere aktívna Slovenská inovačná a energetická agentúra (SIEA), ktorá vlani vyhlásila viacero verejných obstarávaní v hodnote niekoľkých miliónov eur týkajúcich sa výroby vodíka, zabezpečenia dočasných čerpacích staníc na vodík a vodíkových dopravných prostriedkov vrátane autobusov so zámerom ukázať slovenskej verejnosti benefity vodíkových technológií.

V prípade dvoch kusov vodíkových autobusov a súvisiacich možností čerpania vodíkového paliva išlo o snahu SIEA pre vlastnú potrebu obstarať formou prenájmu vodíkové technológie a možnosti čerpať vodíkové palivo, ktoré mala agentúra v úmysle využívať vo vlastnej réžii na prezentačné účely ako súčasť väčších komplexnejších prezentačných podujatí pre verejnosť.

Čo sa týka čerpacích staníc v réžii SIEA v Trenčianskom a v Košickom kraji, tie nie sú určené pre verejnosť, ale slúžia na zabezpečenie dočasnej možnosti tankovať vodíkové autobusy v daných mestách výlučne pre potreby SIEA za účelom zabezpečenia prezentácie vodíkových technológií pre verejnosť.

„Pravidlá čerpania štrukturálnych fondov neumožňujú SIEA využiť finančné prostriedky na technológie, ktoré by boli využívané aj inými subjektm,“ upresnila manažérka komunikácie a hovorkyňa SIEA Zuzana Valentová.

Malo ísť o prenajatie autobusov a s tým súvisiacej možnosti čerpať vodíkové palivo na obmedzenú dobu, a to do 31. augusta 2023. Časové obmedzenie sa viaže na koniec programového obdobia štrukturálnych fondov.

SIEA na zabezpečenie autobusov a možností čerpania vodíkového paliva nakoniec nevynaložila podľa Z. Valentovej žiadne finančné prostriedky, aktivity v takomto plánovanom rozsahu sa nerealizovali.

Kamióny na vodíkový pohon

Hoci už existujú rôzne varianty vodíkových pohonov z dielne výrobcov nákladiakov, dodnes nie je zabezpečená na Slovensku dostatočná výroba zeleného vodíka a jeho distribúcia prostredníctvom siete čerpacích staníc. Keďže je situácia v západných európskych krajinách lepšia, práve tam sa objavujú prvé testovania kamiónov, ktoré poháňa čistý vodík.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa