Nové nariadenie, ktoré od júna prinúti zamestnancov Yahoo! povinne chodiť do práce, sa nestretlo s kritikou len v ich radoch. Za spiatočnícke ho považujú aj v niektorých iných firmách. Britský telekomunikačný operátor Vodafone dokonca vydal správu, podľa ktorej by podniky na ostrovoch mohli ušetriť až 34 miliárd libier (38,9 miliardy eur) ročne, ak by povolili svojim zamestnancom flexibilne pracovať aj mimo kancelárie.

Z prieskumu, ktorý si mobilný gigant objednal u firmy YouGov však vyplýva, že prístup vedenia Yahoo! na čele so šéfkou Marissou Mayerovou k zamestnancom sa nijak nevymyká konzervatívnym štandardom, ktorých sa držia aj firmy v Británii. Anketa sa uskutočnila medzi 500 vedúcimi pracovníkmi rôznych spoločností.

Napriek tomu, že tí priznávajú, že by boli schopní znížiť počet kancelárskych miest v priemere o 46, necítia pre takýto krok potrebnú motiváciu. Ich odhady na cenu prevádzky jedného miesta v práci sú totiž až viac ako desaťnásobne nižšie oproti realite, upozorňuje Vodafone. Zatiaľ čo šéfovia odhadli, že by takýmto krokom mohli ušetriť 441 libier za jedno miesto, skutočné priemerné náklady činia v Británii 5 746 libier. Ročne by tak spoločnosti dokázali v priemere ušetriť vyše 264-tisíc libier.

Z prieskumu ďalej vyplynulo, že až pätina zamestnávateľov sa hlási k prísne konzervatívnym štandardom, ktoré vyžadujú, aby všetci zamestnanci mali svoje stále pracovné miesto v sídle spoločnosti. Približne rovnaký počet opýtaných sa domnieva, že by pracovníci flexibilné pracovné podmienky zneužívali.

Väčšina opýtaných (77 percent) pri tom súhlasí s tým, že pre úspech firmy sú dôležitejšie výsledky jej zamestnancov a nie čas strávený v kancelárii. Až 37 percent manažérov však priznáva, že ani neuvažovali nad znížením nákladov prostredníctvom práce mimo kanceláriu.

"Musíme urobiť prácu v Británii inteligentnejšou a uvažovať nad jej rôznymi spôsobmi. Potenciálna úspora vo výške až 34 miliárd libier je ohromujúca a tento výskum ukazuje, že firmy podceňujú úspory, ktoré k nej vedú prostredníctvom zníženia kancelárskych miest," vyhlásil podnikový šéf Vodafonu v Británii Jeroen Hoencamp. "V súčasnom ekonomickom prostredí je dôležité, aby podniky využili čo najviac príležitostí na ušetrenie peňazí a zároveň zlepšenie výkonnosti," dodal. Vodafonu však môže ísť primárne o sledovanie vlastného prospechu, keďže ako telekomunikačný operátor poskytuje služby, ktoré by boli zamestnanci pracujúci z domu nútení vo väčšej miere využívať.

Vedenie Yahoo! vysvetľuje nutnosť nového nariadenia potrebou častejšej priamej komunikácie medzi zamestnancami. "Niektoré z najlepších rozhodnutí a postrehov pochádzajú z chodbových a kaviarenských diskusií, zo stretnutí s novými ľuďmi a zo spontánnych tímových stretnutí," píše sa vo vyhlásení. Kritici však spoločnosť obviňujú, že sa takýmto spôsobom môže pokúšať zbaviť sa časti zamestnancov bez nutnosti vyplácania nákladného odstupného.

Vodafone vysmial plán Yahoo! ušetrenými miliardami

Zdroj: SITA / AP

Šéfka Yahoo! Marissa Mayerová chce od júna vidieť všetkých svojich zamestnancov za pracovnými stolmi vo firme

Ilustračné foto - SITA / AP