Meškanie často spôsobujú podľa hovorcu ZSSK Tomáša Kováča objektívne príčiny - napríklad výluky, sledy vlakov či cielene vyvolané meškania, teda čakanie prípojných vlakov na tie zmeškané. „Najväčší podiel na celkovom meškaní vlakov v roku 2017 z hľadiska počtu minút mali cudzie vplyvy (67,3 percenta), len 16,15 percenta zameškaných minút bolo z viny ZSSK," vyčíslil T. Kováč.
Meškanie najčastejšie spôsobovala výluková činnosť, ktorá bola príčinou oneskorených vlakov v 172 345 prípadoch v celkovej dĺžke meškania približne 6 725 hodín. Druhou najčastejšou príčinou oneskorenia v počte takmer 140-tisíc boli sledy vlakov, teda situácie, kedy zmeškané vlaky odstavia alebo zablokujú na trase iné vlaky.
„Ďalším dôvodom vlakových meškaní bolo čakanie prípojov na zmeškané vlaky, ktoré sa vyskytlo v 72 465 prípadoch a tvorilo približne 7 451 hodín," dodal hovorca.
Oneskorenie vlakov v minulom roku spôsobilo aj 145 prípadov odstraňovania dôsledkov nehôd na trati a zaznamenaných bolo aj 895 stretov s lesnou zverou. Pravidelnosť vlakovej dopravy výrazne ovplyvnilo aj počasie.
V roku 2017 ZSSK vypravila celkovo 526 944 vlakov, z toho viac ako 473-tisíc prišlo do cieľovej stanice načas. „Je štatisticky nemožné, aby boli všetky spojenia a technika 24 hodín 365 dní v roku dokonalé a aby sa na trati nestala žiadna mimoriadna udalosť," uzavrel Karol Martinček, člen predstavenstva a riaditeľ úseku obchodu ZSSK s tým, že spoločnosť sa snaží každé meškanie analyzovať.