Do stredoeurópskej špičky v brandži sa za niečo vyše desať rokov prepracoval český výrobca nealkoholických nápojov Kofola so slovenskou dcérou s výrobným závodom v Rajeckej Lesnej. V Česku a na Slovensku súperí o líderstvo s nadnárodnou spoločnosťou Coca-Cola. Prevzal poľskú trojku Hoop aj s jej ruským teritóriom a prilákal investičnú skupinu Enterprise Investor, ktorá kúpila vyše 40 percent akcií. Na horšie časy Kofola nereaguje len úsporami, ale aj investíciami. Snaží sa zlepšiť hlavne tam, kde ju kríza tlačí najviac.

Slovenský pilot

Od minulého mesiaca Kofola nevozí sama svoje nápoje len do veľkých obchodných reťazcov, ale aj do menších obchodov a reštaurácií. Rozbeh nových distribučných kanálov bez cudzích veľkoskladov stojí firmu peniaze navyše. No práve takto chce strážiť kvalitu produktov na ceste od výrobných liniek po dvere malých zákazníkov. Kofola verí, že priama distribúcia pre všetkých ju udrží v čo najväčšej miere aj v zmenšených objednávkach majiteľov krčiem či reštaurácií, kde ubudli zákazníci.

Vinea posunula Kofolu

Priamu distribúciu pre všetkých odberateľov bez ohľadu na to, akú majú prevádzku a v ktorom sú regióne, Kofola zatiaľ zaviedla iba na Slovensku. Nie náhodou. Na Slovensku sú jej trhové podiely vôbec najvyššie. Neskôr, keď bude matka tento spôsob distribúcie spúšťať aj v iných krajinách, majú byť skúsenosti tuzemských manažérov cenná pomoc. Zásobovanie malých obchodov a reštaurácií pre slovenskú dcéru Kofoly zabezpečuje logistický špecialista C.S.Cargo. Má dosť menších nákladných áut, ktoré sa ľahko dostanú do centier miest, kým Kofola má iba veľké kamióny.

Generálny riaditeľ slovenskej dcéry Kofoly Marián Šefčovič verí, že peniaze, ktoré priama distribúcia do menších prevádzok stojí, sa vrátia udržaním doterajších a získaním nových zákazníkov. Podľa neho výrobca môže iba takto na sto percent zabezpečiť, že nápoje sa k zákazníkovi dostanú v rovnakej kvalite, v akej opustili aj výrobný závod. „Veľkoobchodník má v ponuke stovky či tisícky tovarov, a tak sa nemôže naplno venovať iba našim nápojom,“ vysvetľuje.

Hroznová posila

Kofola chce sama zásobovať krčmy, reštaurácie a hotely z viacerých dôvodov. Nielen preto, že v nich viac cítiť krízové šetrenie ľudí. Vie v nich na nápojoch zarobiť viac ako na tých, ktoré smerujú do supermarketov.

Títo zákazníci ju zaujímajú čoraz viac. Ešte v roku 2002 slovenská dcéra začínala obsluhovať túto skupinu, ktorej sa hovorí gastro segment, so siedmimi obchodníkmi. Dnes ich je päťdesiat. Gastro teraz Kofole zabezpečuje v krajine zhruba rovnaké tržby ako dodávky nápojov do obchodov. Výraznejšie si v ňom prilepšila hlavne po tom, čo vlani prevzala od pezinského vinárskeho podniku Vitis značku hroznového nápoja Vinea. „Až tá nám v gastre dodala také objemy, že sme mohli investovať do priameho zásobovania menších prevádzok,“ hovorí M. Šefčovič.

No nová značka priniesla Kofole aj starosti. Na verejnosti sa začalo šíriť, že z výrobných liniek rajeckého závodu schádza iná Vinea, ako sa produkovala v Pezinku. M. Šefčovič hovorí, že to čakali. Podľa neho je to tak vždy, keď potravinár preberie nejaké nové značky. „No nezamietli sme to pod koberec a ľuďom ukazujeme, že to tak nie je,“ dodáva. Firma organizovala vo veľkých nákupných centrách slepé testy s Vineou z Rajeckej Lesnej a pôvodnou z Pezinka. Podľa M. Šefčoviča ľudia rozdiely nezistili. Priznáva, že v závode Kofoly sa Vinea nevyrába zo surového hroznového muštu. Ale dodáva, že extrakt, ktorý sa využíva, je jeho plnohodnotná náhrada. „Nie je to chemicky upravená alternatíva, ale odparený pravý mušt. Aby nebola drahá preprava,“ vysvetľuje.

Rozhýbaní obchodníci

Od priamej distribúcie pre gastro očakáva slovenská dcéra Kofoly to, čo sa jej na jar podarilo v reťazcoch. Aj tam začiatkom roka klesal predaj nealkonápojov, lebo Slováci po oslabení českej koruny a maďarského forintu chodili na nákupy za hranice. „No oslabenie mien bolo dočasné. Navyše my sme v reťazcoch zabrali a ponúkli sme nižšie ceny. Dnes už tam poklesy nemáme,“ hovorí M. Šefčovič. Kríza podľa neho firme neberie tržby či zisky, no nasmerovala ju k väčšej aktivite. Medzi rokmi 2004 až 2008 podľa neho tržby slovenskej dcéry stúpali z 28 miliónov eur na 64 miliónov aj vďaka tomu, že obchodným zástupcom pomáhal rast celého trhu nealko nápojov. Teraz podľa neho musia pracovať viac, aby udržali aspoň tie tržby, čo mala firma vlani.

Vinea posunula Kofolu

Zdroj: graf

Foto - Maňo Štrauch