Maloobchodníci v USA plánujú začať s predvianočnými zľavami skôr ako obvykle. Pandémia koronavírusu si vynútila prehodnotenie ich marketingovej taktiky. Týka sa to spoločností ako Macy's, Kohl's, Calvin Klein, Guess a Target, napísal denník Financial Times (FT).
Faktom je, že Vianoce útočia na spotrebiteľa prostredníctvom reklám už pomaly v septembri. Aj doteraz sa obdobie propagácie možných darčekov posúvalo stále vpred. V USA tak kvôli rozmachu elektronického obchodu v poslednej dobe stráca význam aj tzv. „Black Friday“ – piatok po Dni vďakyvzdania v Spojených štátoch, ktorý sa považuje za začiatok predvianočnej nákupnej horúčky.
Tento rok sa však sezóna rozšíri na ešte dlhšie obdobie, pretože zdravotnícke orgány sa chcú vyhnúť návalu v obchodoch, ktorý by zvyšoval riziko prenosu koronavírusu.
Bude zavreté
Niekoľko reťazcov vrátane Walmartu a Best Buy plánuje kvôli tomu úplne zavrieť obchody aj na Deň vďakyvzdania, ktorý sa v posledných rokoch stal čoraz rušnejším dňom nakupovania.
Ernie Herrman, výkonný riaditeľ diskontnej spoločnosti TJX, podľa FT povedal, že zatiaľ čo maloobchodníci chceli začať s vianočnou ponukou skoro, nie je isté, ako budú spotrebitelia reagovať – v neposlednom rade vzhľadom na stav ekonomiky. „Ak je stále veľká nezamestnanosť, spochybňujem nutkanie nakupovať skôr.“
Hrozia príplatky
Rovnako tak prevádzkovatelia online obchodov sa snažia rozložiť požiadavky zákazníkov na dodávku tovaru na dlhšie obdobie, pretože očakávaný nárast internetového nakupovania môže spôsobiť napätie v distribučných sieťach.
Lee Belitsky, finančný riaditeľ spoločnosti Dick’s Sporting Goods, sa obáva, že logistické spoločnosti môžu požadovať príplatky za doručenie. Očakáva, že spoločnosti FedEx aj UPS zavedú „určitú úroveň príplatkov“.
Odklon k online
Posledné obdobie pritom ukázalo, že v čase „lockdownu“ sa ľudia veľmi rýchlo odklonili od klasického nakupovania a prešli na online spôsob. „Keď prišiel fyzický zákaz predaja a zatvorenie obchodov, naše čísla vyleteli násobne hore zo dňa na deň,“ uviedol prevádzkový riaditeľ spoločnosti Mall Group Igor Matejov.
Koronakríza okamžite zmenila nákupné správanie ľudí, čo zistila aj spoločnosť Nielsen vo svojom prieskume. Ľudia sa v prvej fáze začali zásobovať prevažne liekmi, potom nakupovali produkty na obmedzenie šírenia nákazy, ako sú napríklad ochranné rúška. V ďalšom štádiu si robili zásoby trvanlivých potravín. Keď už došlo k reštrikciám a zavedeniu ochranných opatrení, obchody a reštaurácie boli nedostupné, začalo prekvitať online nakupovanie.
Vzhľadom na to, že práve je naplno rozvinutá druhá vlna šírenia nákazy v Európe, možno očakávať, že podstatná časť nákupov darčekov na Vianoce sa uskutoční online formou.