Obchodné reťazce prilákali do svojich vernostných programov už niekoľko miliónov Čechov a Slovákov, ktorým za pravidelné nákupy ponúkajú rôzne zľavy a výhody. Pomocou prepracovaných vernostných programov sa obchodníci snažia zvýšiť lojalitu zákazníkov, ktorá počas hospodárskej krízy výrazne ochabla. Ľudia častejšie než predtým striedajú obchody, aby nakúpili za najvýhodnejšie ceny.
Napríklad Tesco spustilo v Česku nový vernostný program Clubcard vlani v septembri a teraz eviduje viac než 1,4 milióna členov. Na Slovensku, kde sa program začal o niečo skôr, Tesco kartu vydalo viac než miliónu zákazníkov. „Clubcard vlastní zhruba 25 percent českých domácností a na Slovensku ich už je 50 percent,“ povedal dnes na konferencii Loyalty over Gold v Prahe John Beill z firmy Dunnhumby, ktorá sa na projekte Clubcard podieľa.
Dm drogerie rozdali viac než milión členských kartičiek dm active beauty. „Tiež stále obľúbenejší program dm babybonus dokazuje dôveru zákazníkov k dm, keď ku koncu septembra v ňom registrujeme už takmer 151-tisíc tehotných žien a rodičov detí do troch rokov veku. To zodpovedá 41-percentnému rastu oproti predchádzajúcemu roku,“ uviedla Martina Horká z dm drogerie markt.
Generálny riaditeľ spoločnosti GfK Slovakia Martin Mravec upozornil, že aspoň jednu vernostnú kartu teraz vlastní 95 percent slovenských spotrebiteľov, v roku 2006 ich bolo 69 percent. Na jedného Slováka pripadá v priemere bezmála päť vernostných kariet. „V Bratislave má až 15 percent vlastníkov viac než desať kariet,“ podotkol.
Z prieskumu GfK Slovakia vyplynulo, že 32 percent vlastníkov vernostných kariet navštevuje daný obchod častejšie a 27 percent ich utráca viac peňazí. Ľudia od vernostných kariet očakávajú predovšetkým zľavy na tovar. M. Mravec ale upozornil, že 52 percent majiteľov vernostných kariet tvrdí, že nemá z členstva žiadny prínos, čo svedčí o tom, že niektoré vernostné programy nie sú efektívne.
Obchodníci vďaka vernostným programom dostávajú do rúk mocnú zbraň, pomocou ktorej môžu motivovať zákazníkov k väčším výdavkom. Bloček z pokladnice totiž obsahuje veľké množstvo cenných informácií, ktoré môžu obchodníci využiť vo svoj prospech. Napríklad ako často a ktoré kategórie tovaru ľudia v predajniach nakupujú, ktoré výrobky si zadovažujú opakovane, či platia v hotovosti alebo kartou či koľko a aký tovar nakupujú v akciových zľavách.
Ilustračné foto na titulke - Maňo Štrauch