Ako informoval minister dopravy Ján Počiatek, ako jediná z dvoch uchádzačov, ktorí predložili záväzné ponuky, splnila podmienky. AAE ponúkla za 66-percentný podiel v Cargo Wagon sedem miliónov eur.
Zároveň sa zaviazala, že od ZSSK Cargo odkúpi 12 344 nákladných vozňov za 216,66 milióna eur a spätne jej prenajme 8 218 vozňov na osem rokov, s opciou na ďalších osem rokov, za cenu 10,35 eura za vozeň na deň. Minimálna cena za kúpu majoritného podielu v Cargo Wagon bola 6,6 milióna eur.
"V najbližších dňoch sa bude rokovať s touto firmou (AAE) o finalizácii transakčnej dokumentácie v súvislosti s podmienkami financovania kúpy nákladných vozňov. Pre definitívnu účinnosť všetkých týchto dokumentov je ešte kľúčové vyjadrenie protimonopolného úradu, ale nepredpokladáme z našej strany žiadne komplikácie," povedal J. Počiatek.
Záväznú ponuku v piatok 30. mája predložilo aj konzorcium v zložení Slovenská plavba a prístavy, a. s. (SPaP) a Axbenet, s. r. o. Trnava. "Ponuka však neobsahovala preukázanie zabezpečeného záväzného financovania kúpy nákladných vozňov v požadovanom objeme, preto sa ďalej v súťaži nemohla zúčastniť," dodal minister dopravy.
Axbenet je trnavský prenajímateľ vagónov, ktorého 50-percentným akcionárom je už spomínaná AAE. Výhoda tohto zoskupenia bola v tom, že konzorcium SPaP má za sebou silných lokálnych magnátov. Stoja za ňou slovenskí spolumajitelia moravskej fabriky Třinecké železárny Mária Blašková a Evžen Balko.
V sesterskej firme SPaP Budamar Logistics má zase podiel Ivan Petríček, vplyvný muž v biznise so štátnymi železnicami. Druhou silnou stránkou združenia je previazanosť s biznisom Carga. Budamar má s Cargom spoločnú firmu na prekládku surovín na východnom Slovensku.
Veľká časť týchto surovín smeruje do Třineckých železiarní a logisticky ju zabezpečuje skupina Budamar. I. Petríček má dobrý vzťah aj s generálnym riaditeľom Carga Vladimírom Ľuptákom.
Podľa informácií TREND.sk sa podpísal aj pod jeho kariéru v štátnych železničných firmách. Popri výhode silného zázemia má AAE v tomto konzorciu aj jednu veľkú nevýhodu. Jej podiel v konzorciu je podľa informácií TREND.sk len 17 percent.
Všetky zdroje z transakcie použije ZSSK Cargo na svoje oddlženie a dosiahnutie primárneho cieľa, a to zníženie úverového zaťaženia do roku 2016 na úroveň 30 percent oproti koncu roka 2012. Znamená to, že zadlženosť by sa mala znížiť zo 450 miliónov eur na 150 miliónov eur. V súčasnosti sa pohybuje na úrovni 350 miliónov eur.
Všetky tieto opatrenia podľa ministra dopravy smerujú k tomu, aby spoločnosť stabilizovala svoju ekonomickú činnosť a v budúcnosti dosahovala zisk.