Od 50-tich rokov minulého storočia do dnešných dní ľudstvo vyprodukovalo cca 6,3 miliardy ton plastového odpadu, z ktorého sa recyklovalo približne len 9% a 12% zhorelo v spaľovniach. Zvyšok zostáva na skládkach, v riekach a oceánoch. Mikročastice plastového odpadu nájdeme v telách vodných živočíchov a už aj v tých našich. Podľa najnovších zistení sa nachádzajú aj vo vzduchu, ktorý dýchame.

Obal predáva, ale tiež tvorí odpad a zvyšuje náklady

Tento rok sme na Slovensku úspešne zaviedli do praxe zálohový systém na nápojové plastové PET fľaše a plechovky. Pod hrozbou vysokých pokút tak museli na meniace sa trhové podmienky zareagovať výrobcovia a distribútori nápojov. Plastové obaly sú ale nechceným odpadom aj na poli čistiacich a dezinfekčných prostriedkov.

Slovenský podnikateľ, vyštudovaný chemik Igor Faltičko vnímal rastúce množstvo použitých PET obalov čistiacich prostriedkov ako nikdy nekončiacu špirálu záťaže nielen na životné prostredie, ale aj na výdavky domácností a firiem. V spolupráci s odborníkmi z Fakulty chemickej technológie STU v Bratislave preto vyvinul rad čistiacich a dezinfekčných ultrakoncentrátov, ktoré riešia dva hlavné problémy - ekologickú aj ekonomickú záťaž používateľov.

Igor Faltičko, zakladateľ spoločnosti CleanFit
Zdroj: CleanFit
Igor Faltičko, zakladateľ spoločnosti CleanFit

„Za viac ako 15 rokov skúseností v oblasti upratovacích služieb sme zistili, že lacná čistiaca chémia často čistí zle a tá, čo čistí skvele, je často finančne náročná. Preto sme sa rozhodli, že začneme s vývojom čistiacich prípravkov, ktoré by od základu zmenili neefektívny a neekologický spôsob ich používania. Jeho výsledkom je produktová rada ultrakoncentrátov,“  hovorí chemik Igor Faltičko, zakladateľ spoločnosti CleanFit.

Po výskume a testovaní vyvinula spoločnosť CleanFit produkty určené predovšetkým profesionálom a to bez vážnych dopadov na zdravie a prírodu. „Pri ich vývoji sme sa inšpirovali renomovanými zahraničnými producentmi čistiacej chémie. Našli sme podstatne ekonomickejšie a environmentálnejšie riešenie vo forme vysokokoncentrovaných čistiacich prípravkov namiesto bežne dostupných, priveľmi vodou riedených čistiacich prostriedkov. Naše produkty pokrývajú kompletné požiadavky profesionálnej hygieny, od čistenia okien, toaliet, podláh, tepovania, odmasťovania v kuchyniach, prania, prevoňania priestorov a bezalkoholovej dezinfekcie,“ vysvetľuje zakladateľ spoločnosti.

Ilustračné foto
Zdroj: CleanFit
Ilustračné foto

Ktorá firma dnes nepotrebuje šetriť?

Šetriť v časoch ekonomickej a energetickej krízy potrebuje každá firma. Náklady na kvalitnú čistiacu chémiu v oblasti upratovania tvoria nemalú položku firemných mesačných výdavkov. Tento fakt si uvedomoval aj Igor Faltičko: „Výsledkom nášho vývoja sú ultrakoncentráty, ktoré je možné 10 až 40-násobne riediť vodou, čo má za následok 3 až 10-krát nižšie náklady na nákup čistiacej chémie. Napríklad náklady na prípravok na čistenie okien začínajú od 12 centov za liter aplikačného roztoku.“

Ilustračné foto
Zdroj: CleanFit
Ilustračné foto

Menej nákupov prináša tiež o cca 95% menej plastových obalov. Ušetrí sa tak nielen na nákladoch súvisiacich s likvidáciou odpadu, ale znížia sa výdavky na prepravu, skladovanie, manipuláciu a časté objednávanie chémie oproti štandardnej čistiacej chémii. „Čistiace koncentráty dodávame v kanistroch alebo vo fľašiach. K nim máme pre klientov pre ľahkú prípravu aplikačných roztokov pripravené pomôcky ako sú systémové fľaše na opakované použitie, pumpičky na kanistre pre presné dávkovanie koncentrátov a iné pomôcky,“ upresňuje I. Faltičko z CleanFit.

Čistiace ultrakoncentráty CleanFit sú šetrné nielen k životnému prostrediu, ale aj k zdraviu, keďže sú nízkoalergénne. Všetky produkty sú bez obsahu NTA (potenciálne riziko rakoviny), EDTA (potenciálne riziko poškodenia buniek a DNA) a izothiazolinov (potenciálne riziko poškodenia buniek a alergie). Tieto nebezpečné látky nahradil výrobca ekologickými alternatívami.

Ilustračné foto
Zdroj: CleanFit
Ilustračné foto

„Zamestnancov, ktorí sú zodpovední za čistotu, zoznamujeme s portfóliom a správnym riedením našich čistiacich a dezinfekčných koncentrátov tak, aby bol výsledok čo najlepší. Je to naozaj jednoduché. Ako pripraviť si rannú kávu,“ vysvetľuje Igor Faltičko zo spoločnosti CleanFit.

Príležitosť nielen šetriť a zároveň sa podieľať na ekologickejšej alternatíve v oblasti čistenia  pri zminimalizovaní spotreby plastových obalov využili už mnohé slovenské spoločnosti. Medzi zákazníkov CleanFit patria napríklad spoločnosti IBM, Lamitec, Aupark, OMV, Peugeot France, Unicredit bank a mnohé ďalšie. Prípravky CleanFit využívajú aj renomované upratovacie servisy Edymax, Verveservices, či Bavaris.

Investičná príležitosť pre pripravených

Do „práve sa rozbiehajúceho vlaku“ na ceste za ekonomickejšou a ekologickejšou čistotou zakladateľ spoločnosti CleanFit Igor Faltičko hľadá spoluinvestora, ktorého tento unikátny koncept zaujme. Keďže fázu výskumu a vývoja má firma už úspešne za sebou, vstup strategického investora podporí rozvoj distribúcie a prienik na kľúčové trhy. 

„Vidím v tomto podnikaní budúcnosť. Predávame trhovo úspešné produkty, ktoré nemajú na našom ani európskom trhu konkurenciu. V súčasnosti chceme expandovať a posilniť postavenie na domácom a zahraničnom trhu. Aj po skončení ekonomickej krízy bude potreba riešenia environmentálnych problémov a dopadov ľudskej činnosti na našu Zem čím ďalej, tým viac narastať. A my máme v rukách toto skutočne originálne riešenie,“ uzatvára Igor Faltičko.