Doteraz jediným trestne obvineným pracovníkom Volkswagenu v USA kvôli škandálu okolo falšovania emisných testov bol inžinier James Liang, ktorý sa vlani priznal k sprisahaniu a teraz čaká na rozsudok.

J. Liang mal podľa žaloby spolu s ďalšími inžiniermi za úlohu navrhnúť nové naftové motory pre americký trh, ktoré by vyhovovali sprísneným normám pre emisie oxidu dusíka. Keď sa im však nepodarilo vyvinúť motor, ktorý by zároveň spĺňal požiadavky zákazníkov na výkon, rozhodli sa vytvoriť softvér, ktorý pri testoch skrýva nadlimitné emisie.

O. Schmidt bol podľa zdrojov denníka zatknutý v sobotu na Floride a v pondelok má byť obžalovaný pred súdom v Detroite. O. Schmidt viedol oddelenie Volkswagenu pre plnenie regulácií od roku 2014 do marca 2015. Novinám to však nikto oficiálne nepotvrdil.

Žaloby, ktoré na O. Schmidta podali prokuratúry štátov New York a Massachusetts, obviňujú manažéra z podielu na snahách automobilky Volkswagen zakrývať manipulácie s emisiami pred regulačnými orgánmi. O. Schmidt a ďalší činitelia firmy podľa žaloby od roku 2014 opakovane odôvodňovali vysoké reálne emisie nových vozidiel firmy nepravdivými technickými príčinami. Až o rok neskôr O. Schmidt priznal existenciu softvéru, ktorý Volkswagenu umožňoval pri testoch maskovať reálne emisie.

Volkswagen bude musieť v rámci dohody o civilnom urovnaní sporov v USA dôsledku škandálu zaplatiť približne 16 miliárd dolárov. Zdroje agentúry Reuters minulý týždeň oznámili, že Volkswagen sa v rokovaní s ministerstvom spravodlivosti USA blíži k uzatvoreniu dohody na urovnanie trestného vyšetrovanie tejto aféry.

Americká agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) predvlani v septembri Volkswagen obvinila, že do vozidiel s naftovými motormi inštaloval softvér, ktorý pri testovaní emisií umožňuje skrývať vysoko nadlimitné hodnoty oxidu dusíka. Po celom svete sa škandál týka približne 11 miliónov naftových automobilov, z toho približne 1,2 milióna vozidiel českej divízie Škoda Auto.