Ide o druhé podobné obvinenie v USA po afére s obchádzaním testov emisií u naftových vozidiel nemeckej skupiny Volkswagen a prichádza deň po tom, čo Washington a Volkswagen tento škandál po viac ako roku uzatvorili. V súvislosti so škandálom Volkswagenu začali americké úrady dôkladne skúmať automobily aj ďalších výrobcov.
EPA obvinila Fiat Chrysler, že od roku 2014 predal v USA 104 000 úžitkových vozidiel a automobilov typu SUV vybavených softvérom, ktorý pri testovaní emisií naftových motorov umožňuje skrývať vysoko nadlimitné hodnoty oxidov dusíka. To podľa agentúry „jasne a závažne“ porušilo zákon na ochranu ovzdušia, pretože tieto automobily vykazujú v skúšobniach nižšie emisie než na cestách.
Zariadenia sú podľa automobilky legálne
Fiat Chrysler oznámil, že je závermi EPA sklamaný a že všetky jeho naftové automobily plnia normy. Skupina vo svojom vyhlásení podľa agentúry Reuters uviedla, že úradom dokáže, že jej zariadenia pre kontrolu emisií sú podľa súčasnej regulácie legálne.
Šéf Fiat Chrysler Sergio Marchionne na tlačovej konferencii vyhlásil, že jeho skupina s testami emisií nemanipulovala a odmietol porovnanie so škandálom Volkswagenu. Správy, po ktorých akcie spoločnosti prudko klesli, označil za prehnané a povedal, že firma neurobila nič nelegálne.
Dodal, že skupina bude spolupracovať s novou vládou Donalda Trumpa na vyšetrení tohto problému a vyjadril údiv nad tým, že sa do tohto prípadu vôbec púšťala odchádzajúca administratíva Baracka Obamu.
Softvér nebol nahlásený
EPA a kalifornský úrad pre ovzdušie automobilku oboznámili so svojimi zisteniami, že Fiat Chrysler používal nenahlásený dodatočný softvér umožňujúci vypúšťať na cestách zvýšené emisie oxidov dusíka. Firma to nenahlásila u 104 000 vozidiel Jeep Grand Cherokee a Dodge Ram 1500, ktoré sú vybavené trojlitrovým motorom. Podľa EPA zatiaľ nie je jasné, či išlo o nelegálne zariadenie tohto typu, ktoré používal Volkswagen. Dôležité je vraj ale to, že tento softvér firma nenahlásila úradom.
„Nenahlásenie softvéru, ktorý ovplyvňuje emisie z automobilového motora, je závažným porušením zákona, ktoré môže viesť k škodlivému znečisteniu ovzdušia,“ uvidela Cynthia Gilesová z EPA. Americká agentúra niekoľko mesiacov odmietla udeliť automobilke povolenie k predaju tohtoročných modelov v USA.
Pokiaľ sa obvinenie preukáže, mohol by Fiat Chrysler dostať podľa Reuters pokutu okolo 44 000 dolárov (41 406 eur) za jeden automobil. To by znamenalo celkovú pokutu asi 4,6 miliardy dolárov (4,33 miliardy eur).
Akcie Fiat Chrysleru sa po správe nakoniec prepadli o 16 percent a na milánskej burze s nimi bolo niekoľkokrát automaticky prerušené obchodovanie. O viac než dve percentá klesol odborový index európskych automobiliek.
Americká vláda tento týždeň uzatvorila s Volkswagenom dohodu o urovnaní jeho emisného škandálu. Automobilka v rámci dohody priznala vinu a zaplatí 4,3 miliardy dolárov (4,05 miliardy eur).
EPA predvlani v septembri Volkswagen obvinila, že do takmer 600 000 naftových vozidiel inštaloval softvér k obchádzaniu testov emisií a Volkswagen sa k tomu priznal. Na celom svete išlo zhruba o 11 miliónov áut, vrátane asi 1,2 milióna vozidiel Škoda Auto. Volkswagen sa už dohodol, že v Spojených štátoch vynaloží až 17,5 miliardy dolárov (16,47 miliardy eur) na urovnanie obvinení zo strany regulačných úradov, zákazníkov a predajcov.