Holandsko-britská spoločnosť Unilever sa chce prispôsobiť meniacim sa nákupným zvyklostiam Európanov zasiahnutých krízou pomocou receptov fungujúcich v rozvojových krajinách. Svoje výrobky plánuje dodávať na pulty predajní v menších a lacnejších baleniach.
„Chudoba sa vracia do Európy,“ povedal pre Financial Times Deutschland šéf európskej časti spoločnosti Jan Zijderveld. „Ak Španiel minie priemerne 17 eur za nákup, nemôžeme mu predať prášok na pranie za polovicu jeho rozpočtu,“ vysvetľuje novú stratégiu riaditeľ koncernu, ktorý zastrešuje značky ako Knorr, Hellmann's, Lipton, Axe, Dove či Domestos.
Tretia najväčšia spoločnosť na svete pôsobiaca v predaji spotrebného tovaru sa tak rozhodla využiť skúsenosti z Ázie a aplikovať ich na európsky trh. „V Indonézii predávame jednotlivé dávky šampónu po 2 až 3 centy a stále z toho máme slušný zisk. Vieme, ako na to, no v Európe sme na to v rokoch pred krízou zabudli,“ tvrdí J. Zijderveld.
Unilever tak upúšťa od snahy navýšiť zisk na vyspelých západných trhoch predajom bio produktov či pretláčaním prémiových značiek. Prvé kroky už urobila v krajinách najviac postihnutých krízou. V Španielsku ponúka pracie prostriedky značky Surf, ktoré vystačia na päť použití. V Grécku zas napríklad zemiakové pyré či majonézu v malých baleniach. S podobnými zásahmi sa chystá aj na britský trh a neskôr zrejme aj do iných štátov Európy.
V spoločnosti tak evidentne skorý koniec krízy neočakávajú a momentálne sa zameriavajú primárne na starý kontinent, ako na svoj kľúčový región. „Trhy v Európe sú ako olympijské hry v sektore spotrebného tovaru. Kto zvíťazí tu, zvíťazí všade,“ vyhlásil J. Zijderveld.
Prízvukuje však, že tempo rastu v časoch krízy nie je závislé iba od nových postupov vo výrobe či od distribúcie tovarov. Kľúčovú úlohu údajne zohrávajú aj predajcovia a obchodné reťazce. „Keď vstúpite do predajne Apple, poviete si 'Wow, to je zážitok!'. Naopak, v niektorých európskych supermarketoch vidíte poloprázdne regále, škatule ležiace na zemi a široko-ďaleko žiadneho predavača. Prečo nedokážeme predávať potraviny tak, ako Apple predáva svoje zariadenia? Prečo neexistujú napríklad poradcovia pre hydinu?“ uzatvára J. Zijderveld.
Zdroj: flickr
Ilustračné foto - flickr