Ďalším z úspešných manažérov, ktorí na konferencii TOP manažment 2018 vystúpia, je Martin Sedlacký. Tridsaťpäťročný rodák z Vranova nad Topľou dokázal vytiahnuť lotyšskú leteckú spoločnosť airBaltic z výraznej straty a premeniť ju na špičkovo fungujúceho leteckého dopravcu.

Umierajúce aerolínie zmenil na špičku. Martin Sedlacký by si trúfol aj na naše železnice

Martin Sedlacký - Tomáš Nejedlý Zdroj: TREND.sk

Keď ste prišli do airBalticu, v akom stave ste ho našli?

Firma bola pred krachom. Vedenie každý deň riešilo otázku, či to zavrieť, alebo ešte prídu peniaze na ďalší deň. S novým manažmentom sme dali dokopy možnosti a prezentovali vtedajšiemu lotyšskému premiérovi Dombrovskisovi plán zavretia firmy. Požiadal nás, aby sme rozpracovali aj možnosť dať firmu do poriadku kvôli infraštruktúrnej sebestačnosti krajiny. Tvrdil som, že ide o natoľko rizikový plán, že exekučný faktor musí byť 85 percent. Také vysoké číslo som dovtedy nevidel.

Čo to znamená?

Musíte skutočne zrealizovať 85 percent plánu, čo nie vždy záleží na vás. Môžem dať do projektu, že treba prerobiť zmluvy, pretože kupujete drahé palivo, ale keď druhá strana povie, že zmluvu nechce otvoriť, tak s tým nič neurobíte. Plán zachovania pritom vo firme nenechal kameň na kameni, menili sme všetko od hedžovania paliva, cez spracovanie leteniek, cenotvorbu až po kancelárske vybavenie.

Prečo boli aerolinky pred krachom?

Trh bol dobrý ako dnes, ale neustriehli si náklady. Rýchlo expandovali a náklady im rástli rýchlejšie ako výnosy.

Aké náklady? Prezamestnanosť?

Prepustili sme postupne tristo z 1 400 ľudí, ale prezamestnanosť nebola vážny problém. Lietali stratové trasy, ktoré držali pre nejaký strategický plán, no ten nedával žiadny zmysel. Platili dvestotisíc dolárov mesačne za lietadlo, ktoré sa dalo kúpiť za pol milióna dolárov. Letenky predávali pod cenu nákladov.

Boli za tým kšefty manažmentu?

Mix dôvodov. Nedbalosť. Rástli, tak neriešili ceny. Boli tu skupiny, ktoré mali rôzne záujmy, robili sa rôzne joint ventures. Našli sme nevypovedateľné kontrakty. Dnes neuzavrieme žiadnu zmluvu, ktorá by sa nedala vypovedať do 30 alebo 90 dní. Zoznam toho, čo bolo treba zmeniť, bol dlhý tri strany.

Myslíte si, že by ste dokázali napríklad aj zo slovenských štátnych železníc urobiť funkčný, ziskový podnik?

Jasné. Všetci Slováci by sme na tú firmu boli hrdí. Železnice sú vynikajúci spôsob prepravy ľudí aj tovaru. Majú budúcnosť, infraštruktúra je na Slovensku vybudovaná, len treba rozumne investovať a hospodáriť.

Martin Sedlacký (35)

vyštudoval medzinárodný obchod na Fakulte medzinárodných vzťahov Vysokej školy ekonomickej v Prahe. Po skončení štúdií pracoval pre konzultačnú firmu Boston Consulting Group, kde sa zameriaval na reštrukturalizácie spoločností v strednej a východnej Európe, Škandinávii, USA a v juhovýchodnej Ázii. Koncom roka 2011 nastúpil ako prevádzkový riaditeľ a člen predstavenstva lotyšských národných aeroliniek airBaltic. V súčasnosti je tiež členom dozornej rady lotyšskej energetickej spoločnosti Latvenergo.

Umierajúce aerolínie zmenil na špičku. Martin Sedlacký by si trúfol aj na naše železnice

Zdroj: TREND.sk