„Predstavte si situáciu, keď v reštaurácii budeme vedieť, že k nám práve prichádza zákazník Brian. Čo dokážeme s takou informáciou urobiť?“ pýta sa Lucy Bradyová, šéfka oddelania pre digitalizáciu McDonald's, ale zároveň pozná odpoveď.
Ako informuje český portál ihned, vlani fastfoodová sieť urobila svoju najväčšiu akvizíciu v posledných 20 rokoch, keď za 300 miliónov dolárov kúpila start-up s názvom Dynamic Yield so základňou v izraelskom Tel Avive.
Prečo potrebujú reštaurácie, či kaviarne v zime otvoriť? Polovica z nich inak neprežije
Dynamic Yield sa zameriava na vývoj algoritmov pre predajcov, na základe ktorých vie vypočítať, ako sa budú ľudia rozhodovať. V praxi to znamená, že pre spomínaného modelového Briana, u nás skôr Branislava, by aplikácia v mobile ponúkla menu z položiek, ktoré má rád a obsluha by jedlo pripravila na výdaj na sekundu presne. Program by mu tiež ponúkol odporúčané produkty iných zákazníkov.
Technológie start-upu, ktoré už reťazec používa v 12-tisíc reštauráciách v Spojených štátoch a Kanade, tiež umožňujú upraviť ponuku jedál zobrazenú na digitálnych tabuliach pred výdajným okienkom alebo vo vnútri reštaurácie podľa dennej doby, popularity konkrétnych položiek či dokonca počasia.
Bezpečnostné riziko?
Aplikácia by tiež mohla vyhodnotiť, že keď príde spomínaný modelový zákazník Branislav do predajne, pre jeho vysoký rating za vernosť mu digitálna tabuľa zobrazí jeho obľúbenú ponuku. Zbieraním bodov bude môcť získať aj ďalšie benefity. Sieť chce aplikáciu MyMcDonald's spustiť do konca roka na šiestich najväčších svetových trhoch.
Reťazec osobnejším prístupom sleduje zvýšenie efektivity objednávok. Verí, že väčšia personalizácia urýchli celý proces objednávania jedla, pričom čím viac zákazníkov stihnú predajne obslúžiť, tým viac peňazí zarobia.
So sledovaním preferencií či polohy zákazníkov sa však automaticky otvára aj otázka ochrany súkromia užívateľov aplikácie. Ako konštatuje portál Wired, odpoveď nám dá až prax, teda reálne používanie aplikácie zákazníkmi po určitom čase. Reťazec ohľadom toho pripomenul, že využívanie aplikácie bude dobrovoľné.
Budúcnosť je v drive-thru
Do zrýchlenia obsluhy a automatizácii objednávok sieť rýchleho občerstvenia už v minulosti investovala. Aj v reštauráciách na Slovensku napríklad inštalovala digitálne kiosky. V niektorých pobočkách po svete tiež používa pri objednávkach z auta umelú inteligenciu Apprente. Človeka tak pri ich zaznamenávaní nahradil virtuálny hlasový asistent.
Predaj cez drive-thru sa stáva v súčasnej dobe pre fastfoodové reťazce zásadný. Kvôli pandémii sa týmto spôsobom po celom svete vybavilo vyše 70 percent všetkých objednávok v McDonald´s. Význam predaja týmto spôsobom reťazcu dokazuje aj to, že k najrýchlejšiemu oživeniu po uvoľnení protipandemických opatrení v minulých mesiacoch došlo v USA, kde má viac než 95 percent pobočiek drive-thru.
Pandémia tiež urýchľuje rozvoj výdaja cez okienko. Ak majú možnosti, reštaurácie vyhradzujú parkovacie miesta pre ľudí, ktorý si prichádzajú vyzdvihnúť jedlo. V niektorých prevádzkach posielajú objednané jedlo na pohyblivom páse.
Zamestanci vždy chýbajú
Podľa nedávno zverejnenej prezentácie spoločnosť pripravuje aj nový koncept pobočiek, ktoré budú založené čisto iba na princípe výdaja. Nebudú v nich žiadne miesta na sedenie. Okrem klasického výdaja cez okienko a drive-thru si budú môcť v rýchlostných pruhoch prednostne vyzdvihnúť jedlo práve zákazníci používajúci spomínanú aplikáciu.
K automatizácii vedie reťazec nielen snaha po zrýchlení predaja, a teda po väčšom zisku. Svetový trend je totiž taký, že ľudia sa do práce vo fastfoodových reštauráciách príliš nehrnú. Reštaurácie tak nových zamestnancov získavajú ťažko. Na druhej strane, nové pracovné pozície vznikajú napríklad v rozvoze jedla.
Uvedené zmeny neprídu naraz a nedotknú sa každej pobočky so známym logom so žltými oblúkmi. „Niektoré z inovácii by sa mohli uplatniť asi v desaťtisíc reštauráciách po celom svete,“ uviedol šéf americkej vetvy reštaurácii McDonald's Mason Smoot. Reťazec má pritom celkovo asi 36-tisíc pobočiek.
Slovensko chce franšízovať
Slovenská dcérska spoločnosť McDonald’s Slovakia mala vlani s obratom vyše 56 miliónov eur zatiaľ najlepší rok. Tržby jej do roku 2014 stagnovali okolo hranice 25 miliónov eur, potom začali pomerne výrazne stúpať. Zisk vlani dosiahol šesť a pol milióna eur.
Sieť McDonald’s sa rozhodla franšízovať celý slovenský trh
Osemnásť z jej 35 reštaurácií u nás vlastnia franšízoví partneri. Sieť rýchleho občerstvenia sa rozhodla, že lokálnym podnikateľom prenechá do niekoľkých mesiacov aj zvyšok svojich reštaurácií. Spoločnosť počas 25-ročného pôsobenia na našom trhu vybavila vyše 300 miliónov objednávok a ročné tržby celej siete aj s prenajatými reštauráciami dosahujú výšku viac ako 100 miliónov eur.