Európski politici ťahajú v boji s Čínou za kratší koniec a najnovšie strácajú aj podporu samotných pôvodcov tohto sporu, európskych automobiliek.
Kým Európska komisia nariaďuje kontrolu obchodných pravidiel v súvislosti s čínskymi producentmi vozidiel, jedna z najväčších tuzemských automobilových skupín Stellantis rozbieha s Číňanmi nový biznis.
Za viac ako jeden a pol miliardy eur obnovuje stratégiu v najľudnatejšej krajine a kupuje podiel vo výrobcovi elektrických vozidiel Leapmotor. Nie je jediná, čo naznačuje výsledku obchodnej vojny Európy s Čínou.
Jediný vstup do Číny
Spoločnosť Stellantis, ktorá na Slovensku vlastní prevádzku aj výrobný závod pre značky Citroen a Peugeot v Trnave, kupuje viac ako pätinový podiel v spoločnosti, ktorá bola ešte prednedávnom startupom na poli elektromobility.
Inými slovami, za jeden a pol miliardy eur si Stellantis chce posilniť svoju pozíciu na najväčšom automobilovom trhu na svete a obnoviť obchodnú stratégiu s cieľom zamerať sa po rokoch slabého predaja na elektrické vozidlá.
Okrem toho Stellantis a Leapmotor založia spoločný podnik so sídlom v Holandsku, v ktorom bude francúzsky koncern vlastniť väčšinový podiel. To mu poskytne výhradné práva na vývoz, predaj a výrobu produktov Leapmotor mimo Číny.
Z pohľadu Európskej únie je to nôž do chrbta snahe potlačiť vplyv Číny a jej produkcie elektrických áut, ktoré začínajú dominovať na európskom trhu.
Ešte viac sa tak rozšíri prítomnosť zahraničných značiek i technológií. Navyše synergie, z ktorých Stellantis môže len profitovať, dodajú viac sebavedomia ostatným čínskym výrobcom, ktorí to chcú skúsiť na starom kontinente.
„V Číne sme neboli až takí úspešní, preto sa radšej spoliehame na čínskeho partnera. Ak chceme v tejto krajine vyhrať, je lepšie vyhrať s čínskou spoločnosťou,“ vysvetľuje generálny riaditeľ spoločnosti Stellantis Carlos Tavares.
Jeho čínsky náprotivok, generálny riaditeľ Leapmotor Zhu Jiangminga dodáva, že „sú to preteky v rýchlosti. My môžeme pomôcť zvýšiť rýchlosť“.
Stellantis, ktorý vznikol v roku 2021 zlúčením PSA s Fiat Chrysler, má totiž s predajom automobilov v Číne problémy, preto sa snaží zmeniť svoju stratégiu v krajine, kde má spoločný podnik s výrobcom Dongfeng Motor Group. Práve Dongfeng sa, naopak, čoraz viac rozmáha v Európe, pričom to robí veľmi efektívne.
Politici sa mýlia
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?