Najväčšia európska automobilka zažila neuveriteľný týždeň. V pondelok prišla s veľkolepou prezentáciou na americký spôsob s názovom „Power day“. Jej CEO Herbert Diess si osvojil taktiku Elona Muska a svojimi plánmi oslovil masy.
„E-mobilita vyhrala preteky,“ oznámil šéf Volkswagenu. „Pre piatimi rokmi sme zainvestovali do elektrických vozidiel... a dnes žneme úspechy. Predávame štvrtinu elektrických vozidiel v západnej Európe,“ dodal H. Diess.
A plány sú ešte väčšie. Tento rok VW minimálne zdvojnásobí produkciu plne elektrických vozidiel s cieľom približne 700-tisíc kusov. Tesla plánuje pre tento rok výrobu 750-tisíc vozidiel. V roku 2023 nemecký koncern Teslu dokonca predbehne a stane sa svetovou jednotkou v produkcii elektrických vozidiel.
Investori vycítili návrat automobilového giganta do hry a ocenili ho nárastom hodnoty akcií o takmer dvadsať percent. Cena automobilky sa tým dostala blízko k úrovni spred emisného škandálu v roku 2015.
Investori veria, že z tradičného výrobcu vozidiel dokáže H. Diess spraviť top dodávateľa elektrických automobilov. Možno VW nebude Apple medzi automobilmi, ale rozhodne sa stane Samsungom. Vízie CEO spoločnosti sú pritom ešte väčšie.
Volkswagen vs. Tesla
Zďaleka nejde len o vyjadrenia automobilky a reakciu investorov. Na vlnu optimizmu nasadli aj analytici. Švajčiarska UBS si myslí, že platforma VW, na ktorej sú založené elektrické vozidlá, je plne kompetitívna s Teslou, čo sa týka nákladov aj energetickej efektívnosti.
„Ide o doteraz najdôveryhodnejšiu snahu tradičného výrobcu automobilov,“ tvrdí švajčiarska banka. „Volkswagen sa nemusí stať Applom, ale môže sa stať Samsungom sveta elektrických áut,“ pokračuje UBS.
Apple porazil celý tradičný ekosystém výroby elektroniky tým, že sa nesústredil iba na výrobu hardvéru. Zameral sa na inovácie a ich softvérovú integráciu. Tesla spravila niečo podobné. Americká automobilka zďaleka nie je iba o výrobe vozidiel, ale pustila sa aj do vývoja vlastných elektrických batérií, asistenčného systému či nabíjacej siete.
Apple a Tesla vytvorili ekosystém, ktorý bude ťažké poraziť. A možno ani nebude treba. Volkswagen môže, podobne ako Samsung, získať svoj vlastný široký segment lacnejšieho produktu.
Elon Musk je na výslní, kým kvalita áut Tesla skončila na spodnej priečke
Diess cieli vyššie
Prémiovým segmentom Volkswagenu je Porsche, ktorý si aj v koronakríze udržal dynamiku svojho rastu. Automobilka však plánuje zaviesť synergiu medzi všetkými svojimi značkami, od Porsche až po Škodu.
Cieľom je vytvoriť spoločnú platformu pre všetkých 12 značiek, ktorá prinesie úspory z rozsahu na báze jednotného softvéru, batérií a nabíjacej siete.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?