Približne 250 prepráv denne zrealizuje špedičná spoločnosť DeutschMann Internationale Spedition z Trebišova, ktorá patrí už niekoľko rokov k významným hráčom na trhu medzinárodnej špedície. Okrem toho, že sa jej darí finančne, má spoločnosť veľmi silnú firemnú kultúru.

Stojí za ňou šéfka firmy Miriam Poništová, ktorá rada jazdí na rýchlych športiakoch. A hoci nemá rada, keď jej hovoria riaditeľka, v e-mailovej adrese má slovíčko boss. Je to pre zahraničných klientov, aby sa netrápili s jej priezviskom. Miriam Poništová je nominovaná na cenu TREND Manažér roka 2024. Partnerom kategórie je spoločnosť Havel & Partners.

Kurence
Neprehliadnite

Rajo zmenilo názov, Heinekenu klesol zisk. Darilo sa hydinárovi z Ukrajiny, Lunterovi aj Kofole

Z triedy do firmy

Šéfka DeutschMannu je bývalá učiteľa nemčiny a geografie. Firmu založila pred štvrťstoročím spolu s manželom Jozefom a dvomi nemeckými investormi. Keďže ovládala jazyk, oslovila stovku špedičných firiem v Nemecku, či by nechceli založiť na Slovensku spoločný podnik. Odpovedali jej dve, s jednou sa dohodla.

Pre podnikanie sa rozhodla preto, aby mala spolu s manželom viac času na rodinu. Manžel, ktorý pracoval ako obchodník v špedícii, totiž za prácou odchádzal do Košíc a syn ho takmer nevidel. Založila mu preto firmu, aby ostal v Trebišove.

Nominácie: TREND Manažér roka 2024

Prvú objednávku na prepravu získali ešte v čase, keď ona učila v škole, oproti ktorej si zriadila kanceláriu. Cez prestávku len prebehla cez cestu z jednej práce do druhej.

Začínala s dvomi obchodníkmi, ktorí spájali ponuky na dopravu s dopytom a naopak. O štyri mesiace prijala ďalšieho. Dva roky ešte učila, ale potom už dve práce naraz nezvládala – v špedičnej firme totiž robila všetko, od ekonómky po upratovačku.

Od daného momentu začala firma DeutschMann Internationale Spedition postupne rásť. Dnes je vo firme 100 ľudí. M. Poništová pozná po mene všetkých, ale tyká si len s tými najlepšími, pretože tí sa väčšinou dostanú do jej zorného uhľa.

Stáli klienti aj spotové obchody

Firma začínala s medzinárodnou cestnou dopravou, dnes pokrýva všetky typy dopráv. Prepravuje i komponenty do automobilov pre značky Lamborgini, Audi či Ferrari. Väčšinu tržieb tvoria európske zákazky, zhruba desať percent prepráv realizuje DeutschMann vo svete. Napríklad v Turecku, USA, Japonsku, Mexiku, Číne, Kazachstane či Gruzínsku.

„V zásade fungujeme burza. A zároveň ako tlmočníci medzi dodávateľmi a odberateľmi. Vďaka databáze 40-tisíc dodávateľov dokážeme zabezpečiť dopravu na celom svete,“ konštatuje M. Poništová. Firma funguje na pravidelných zákazníkoch, ale aj na spotových obchodoch. Podchytené má v Trebišove všetky jazyky, chýba jej len čínština a japončina. Drvivú väčšinu zamestnancov tvoria Slováci.

V roku 2006 nemeckí investori z firmy odišli. Mali totiž iný pohľad na podnikanie ako slovenskí spoluzakladatelia. Keďže firme sa v tom čase darilo, manželia ich vyplatili a stali sa stopercentnými vlastníkmi. Začínali bez vlastných vozidiel, dnes ich majú 18 a okrem toho zhruba 200 zmluvných dopravcov. Dôvodom pre nákup vlastných vozidiel bolo, aby sa mohli zúčastňovať tendrov, kde to zvykne byť jedna z podmienok.

Pomohla diverzifikácia

Okrem toho, že je spolumajiteľkou a výkonnou riaditeľkou firmy, na starosti má aj financie a PR. Funkcie kumuluje jednoducho. „PR vytvára dopyt po našich službách, čo znamená prílev produkcie do firmy a zvýšený výkon a vyriešiť financie je už potom jednoduché,“ hovorí pre TREND M. Poništová.

Minulý rok uzatvorila firma s tržbami asi 40 miliónov eur. Išlo o pokles o 20 percent, ale ten bol spôsobený problémami v svetovom automotive a pozastavením výroby v niektorých závodoch. „Podržala nás diverzifikácia. Celosvetovo máme dvetisíc klientov z rôznych výrobných brandží. Ak vypadne jeden alebo desiati, stále je to v poriadku.“

Čistý zisk firmy sa pohybuje na úrovni tri a pol milióna eur. „My to nerobíme pre peniaze, ale preto, lebo nás to baví a na konci dňa je dôležité to, či je spokojný klient. Radšej odmietnem transport, ako by som ho mala urobiť tak, že by nám to pokazilo meno,“ hovorí M. Poništová na margo viacerých prípadov podvodných dopravcov či umelého znižovania cien. Aktuálny rok vyzerá z hľadiska hospodárenia lepšie než minulý.

Spoločnosť Mondi SCP spustila v Ružomberku nový stroj na výrobu kartónového papiera s označením PM19. Stroj je súčasťou modernizačného projektu v hodnote 370 miliónov eur, čo je najväčšia investícia firmy za posledné roky. Nový druh kartónu s názvom Kraft Top White už začali dodávať zákazníkom. Na snímke sklad recyklovaného papiera.
Neprehliadnite

Slovenské firmy skončili v hlbokej strate. Švédske a fínske dosiahli na Slovensku výrazný zisk

Expanzia do cudziny

Spoločnosť pod vedením M. Poništovej významne expandovala. Dcéry založila v chorvátskom Varaždine, kde zamestnáva 30 ľudí, a v Dubaji. Varaždin vznikol náhodou. Chorvátsky zamestnanec, ktorý počas vojny v bývalej Juhoslávii došiel na Slovensko spolu s rodinou, prišiel do DeutschMannu na pohovor, lebo M. Poništová predtým učila jeho dcéru nemčinu. Prijala ho a neskôr sa ho opýtala, či sa nechce vrátiť do rodného mesta v Chorvátsku a založiť tam dcérsku firmu.

„V Chorvátsku dokončujeme stavbu vlastnej budovy a areálu,“ hovorí riaditeľka. V Dubaji sa rozhodla pre obchodné zastúpenie. Presadiť sa tam nie je ľahké. Už tam sú zavedené špedičné firmy. Okrem toho Arabi podľa nej so ženou nebude vyjednávať. Ďalšie dcérske firmy plánuje založiť v Maďarsku a Poľsku, aby boli bližšie k tunajším klientom.

Budúci rok chce začať na Slovensku výstavbu DeutschMann parku, čo je projekt na najbližších tridsať rokov. Okrem budovy firmy bude zahŕňať športoviská, jazdecký areál či amfiteáter na kultúrne akcie, ako aj iné atrakcie. Investíciu odhaduje na sto miliónov eur.

V ďalšej fáze by mali nasledovať domy pre zamestnancov. Park chce urobiť preto, aby budovala komunitu a aby jej nevyhoreli ľudia. Park naplní aj automobilovú vášeň M. Poništovej, bude v ňom jazdecký okruh. V uzatvorenom areáli totiž nemusí byť podľa legislatívy dodržiavaná maximálna rýchlosť.

M. Poništová je navyše majiteľkou firmy Aware a spolumajiteľkou Autolakovne Color Car, DeutschMann Group, DeutschMann Invest a stojí aj za celým radom nových projektov. 

Investície do ľudí

Úspešná podnikateľka investuje aj do zamestnancov. V tomto smere v sebe bývalú učiteľku nezaprie. Za 25 rokov fungovania firmy pripravila vyše tisícku smerníc, ktoré dávajú zamestnancom návod, ako najlepšie robiť svoju prácu.

Okrem toho sa rada vzdeláva a naučené veci ešte radšej testuje v praxi, čím učí aj svoj tím. Za účelom vzdelávania dokonca vznikla vo firme akadémia.

„Som srdcom aj dušou učiteľ. Každý sa môže čokoľvek naučiť, len treba nájsť spôsob, ako mu vedomosti odovzdať. Predtým som mala v škole deti, teraz mám dospelých ľudí. V princípe sú to veľké deti. Jediný rozdiel je len v cene ich hračiek,“ vtipkuje manažérka.

So šéfmi oddelení sa stretáva pravidelne. Žiadny problém vo firme nenechá „vyhniť“. Snaží sa, aby pohodová a produktívna atmosféra smerovala cez stredný a nižší manažment až dole. Rada organizuje tímbuildingy, vo firme podpísali aj Chartu diverzity. Spoločnosť sa zapojila do projektu duálneho vzdelávania.

M. Poništová by rada udržala rodinný charakter firmy. Okrem manžela v nej pracuje švagor Daniel Poništa, robí na IT oddelení. Manžel, ktorý je aj spolumajiteľom, predtým šéfoval obchodu. Teraz už odovzdal svoj post šéfa obchodu a rozbieha DeutschMann Invest. Spolu majú dve deti.

Starší syn, ktorý je mentálne odlišný od normy, pracuje v autolakovni, mladší má ešte len dvanásť rokov. M. Poništová nevylučuje, že raz bude vo firme pracovať aj on, ale aby ju získal, bude sa musieť vypracovať sám. Firme klopú na dvere aj investori, ale kandidátka na TREND Manažérku roka 2024 doposiaľ každého odmietla.

Ďalšie dôležité správy

VLADIMÍR VIKOR ML., CEO, Dynamik Holding, Nitra
Neprehliadnite

Po troch prebdených nociach odmietol lukratívnu zákazku. Na Slovensku stavia najväčšie projekty