Fast-food reťazce v súčasnosti zvádzajú tvrdý konkurenčný boj na viacerých frontoch – či už ide o podiel na raňajkovom trhu, o expanziu do netradičných krajín alebo o snahu vyvracať fámy o pochybnom pôvode jedla prostredníctvom propagačných kampaní.
V takej Amerike medzi sebou súperia najmä McDonald´s, Burger King, Taco Bell, Wendy´s, KFC alebo Papa John´s, čiastočne aj Starbucks a Dunkin´ Donuts, ktoré síce ponúkajú odlišný sortiment, ale stále sú považovaní za významných fast-foodových hráčov.
Na Slovensku sa ponuka obvykle obmedzuje na McDonald´s, Burger King (medzičasom tu sieť už nie je), KFC, Subway a konkurenčné prostredie dotvárajú aj rôzne slovenské verzie fast-foodov. Víťazstvo McDonaldu je však podľa webu Businessweek pomerne jednoducho vysvetliteľné.
Detská sila a 9 sekúnd
Priemerný príjem jednej americkej reštaurácie McDonald´s je 2,6 milióna amerických dolárov. Druhý najväčší príjem dosahuje Burger King s 1,2 miliónmi. Podľa Nicka Setyana z americkej brokerskej spoločnosti Wedbush Securities môžu za úspech McDonaldu predovšetkým štyri faktory.
Príjmy z predaja balíčkov Happy Meal tvoria približne 10 percent. Práve záujem detí o „šťastné jedlo“ je jedným z trvalých príjmov. Happy Meal spolu s detskými kútikmi, ktoré podnik vo svojich pobočkách vytvára, odpútavajú pozornosť od konkurencie.
Vie to aj konkurencia. „Budeme sa snažiť získať späť deti, ženy a aj seniorov,“ vyhlásil Josh Kobza, finančný riaditeľ spoločnosti Burger King. Jedným z krokov Burger Kingu, ktorým sa snažil prilákať viac detí, bolo odstránenie strašidelne vyzerajúceho kráľa zo všetkých výkladov a materiálov podniku. Vedenie sa nazdávalo, že deti a matky pravdepodobne skôr vyplašil a odohnal, než prilákal.
Zdroj: SITA / AP
Analytik N. Setyan nepodceňuje ani rýchlosť služby McDrive. Zatiaľ čo Burger King zákazníka v aute vybaví v priemere za 198,48 sekúnd, McDonald´s trvá celý proces 189,49 sekúnd, uvádza Businessweek. Ide o necelé 3,5 minúty s rozdielom 9 sekúnd, ale aj vďaka tejto kratšej odozve môže McDonald´s počas automobilovej špičky obslúžiť viac zákazníkov.
Byť videný
McDonald´s sa okrem hlavného poobedňajšieho náporu začal zameriavať aj na ostatné časti dňa. Výkonný viceprezident Burger Kingu Darren Tristano priznáva, že s raňajkovou ponukou káv a špecifických hamburgerov, akým je napríklad vaječný McMuffin, sa jeho spoločnosť nemôže rovnať, a aj to má dramatický podiel na ziskoch.
Poslednou, ale nie menej významnou prísadou fast-foodového biznisu, je enormná marketingová kampaň. D. Tristano prezradil, že výdavky na marketing spoločnosti Burger King v roku 2012 nepresiahli 48,3 milióna dolárov a že spoločnosť túto sumu ešte aj postupne znižuje. McDonald´s obetoval na reklamné a propagačné výdavky viac ako 787 miliónov dolárov.