V New Yorku prevažuje hromadná doprava nad osobnou. Ide o jediné mesto v Spojených štátoch, kde väčšina domácností nevlastní auto a ani nemusí. Na dopravu totiž využívajú relatívne fungujúce metro (so zastaralými vozňami), ktoré je najrozsiahlejšie na svete. Napriek tomu sa situácia na cestách neustále zhoršuje a mesto ohrozujú obrovské dopravné zápchy.

V Manhattane bola vlani počas špičky na cestách nameraná priemerná rýchlosť len 10 kilometrov za hodinu, čo je o 15 percent nižšia rýchlosť než napríklad v roku 2010. Počas pracovného dňa klesla priemerná rýchlosť až o pätinu. Čas sú peniaze a dopravné zápchy spôsobujú v New Yorku (náklady na palivo a stratené minúty v kolóne namiesto práce) náklady vo výške 17 miliárd dolárov, čo je približne pätina HDP Slovenska.

Jedným z dôvodov zhoršujúcej dopravy je rastúci počet obyvateľov. Lenže ešte závažnejším problémom sú taxi platformy ako Uber, Lyft či Via, tvrdí expert na dopravu Bruce Schaller. Ten na základe dát získaných od Komisie pre taxi a limuzíny sledoval počet jázd, priemernú rýchlosť, počet najazdených kilometrov za hodinu a počet áut uberistov a iných platforiem od roku 2013 do roku 2017.

Viac sa jazdí autom

Zo štúdie vyplýva, že v danom období sa počet jázd v Manhattane zvýšil o 15 percent, lenže za rovnaké obdobie poklesol počet cestujúcich v klasických taxíkoch. Počet vozidiel na zdieľanie jazdy stúpol o 59 percent na 68-tisíc. Už pred dvoma rokmi komisia taxikárov potvrdila, že po New Yorku jazdí viac limuzín Uberu ako legendárnych žltých taxíkov. „Roky platilo, že keď mesto rástlo, stále viac ľudí jazdilo metrom a autobusom. Dnes to neplatí a dávajú prednosť Uberu, Lyftu alebo Via,“ povedal B. Schaller s tým, že ide o neudržateľný trend.

Počas piatich rokov sa v New Yorku zvýšil počet najazdených kilometrov vodičmi Uberu a iných platforiem až o 36 percent. To sa následne prejavilo aj v dopravnej situácií, keďže tieto autá zaplavili ulice. Za tie roky nabehali po uliciach New Yorku taxikári o 970 miliónov kilometrov viac než v roku 2013, čo je nárast o 36 percent.

Odzrkadľuje to nový trend, že newyorčania Uber využívajú stále častejšie aj na dlhšie cesty. S pretlakom áut na uliciach súvisí ďalší problém, že na cestách sa pohybujú častejšie prázdne autá len s jedným človekom, ktorý čaka na možnosť niekoho zviesť. Počet prázdnych taxíkov vzrástol o 81 percent a na jedného zákazníka uberisti v priemere čakajú 11 minút, čo je na newyorské pomery dosť dlho. 

Uber ohrozuje MHD a v New Yorku spôsobuje dopravné zápchy

Taxi v New Yorku Zdroj: flickr.com / Diego Torres Silvestre | cc

Problematická MHD

Stav, že čoraz viac ľudí preferuje Uber, súvisí aj s problémom MHD v New Yorku. Priemerná rýchlosť autobusov v posledných rokoch prudko klesla, autobusy majú meškanie a metro pre zmenu ohrozujú technické problémy (niektoré vozne boli vyrobené ešte v 50. rokoch minulého storočia) a hovorí sa o reorganizácii grafikonov. Tieto problémy opäť spôsobujú, že bohatší Američania sa už prestávajú spoliehať na MHD a dávajú prednosť autám.

Výsledkom je zlá situácia pre obe strany – doprava sa zhoršuje a naopak MHD cestuje menej ľudí a nižší dopyt tak netlačí na investície do verejnej dopravy, ktorá je podfinancovaná, tvrdí v dokumente Unsustainable Jessica Quiason z neziskovky Align – Aliancie pre lepší New York. V New Yorku sa aj kvôli nárastu Uber áut otvorene hovorí o „najhoršej dopravnej kríze posledných desaťročí“.

Uber kradne cestujúcich z MHD

Taxi aplikácie nerobia problémy len v New Yorku. Vlani vyšla štúdia University of California, ktorá potvrdila, že aplikácie ako Uber alebo Lyft robia problémy aj v iných mestách – Bostone, Chicagu, Seattle, Los Angeles, Washingtone či San Franciscu. Ich efektom je nárast počtu jázd v meste a do predmestí čím „kanibalizujú“ verejnú dopravu.

Jedným z cieľov Uberu bolo, aby ľudia nemuseli potrebu vlastniť auto, čím sa mestá odľahčia od osobnej dopravy. Lenže spomínaná štúdia zistila, že ľudia si autá nechávajú a efekt taxi aplikácii sa vo výraznej miere prejavil len v požičovniach áut - ľudia si prestali predlžovať členstvá vo firmách ako ZipCar alebo Car2Go. O niekoľko percent klesol počet cestujúcich v autobusoch a v metre, naopak o deväť percent vzrástol záujem o chôdzu. 

Uber ohrozuje MHD a v New Yorku spôsobuje dopravné zápchy

Ako sa zmenilo používanie rôznych dopravných prostriedkov

Niekoľko odporúčaní

Americké mestá tak riešia situáciu, ako sa so zdieľanou ekonomikou v doprave efektívne vysporiadať. Americký expert B. Schaller navrhuje pár jednoduchých riešení.

  1. Vyhradené pruhy a parkovacie miesta pre vozidlá s najvyššou efektívnosťou prepravy - ide predovšetkým o autobusy. Tým sa obmedzí ich meškanie a motivuje používanie verejnej dopravy.
  2. K dopravnej špičke sa treba postaviť ako k vzácnej komodite. Kto chce jazdiť Uberom v špičke, musí si priplatiť. Ide o poplatok, ktorý by patril do rozpočtu mesta. Uvažuje sa nad dvoma až piatimi dolármi za každú jazdu. Šlo by o akúsi daň. Ak by bol poplatok nastavený vo výške troch dolárov, len na Manhattane by sa vyzbieral dodatočný príjem vo výške 475 miliónov dolárov ročne. Príjmy by mohli plynúť do investícií verejnej dopravy. Guvernér New Yorku Andrew Cuomo povedal, že by tento nápad podporil, starosta Bill de Blasio s ním nesúhlasí. B. Schaller v štúdii tvrdí, že poplatok by dopravné zápchy nevyriešil, keďže Uberom sa v New Yorku rozvážajú zvyčajne bohatší ľudia, ktorí na zmeny cien nereagujú. Štúdie dokázali, že zvýšenie cien o 10 percent vedie k poklesu dopytu len o dve až 2,5 percenta. To znamená, že poplatok vo výške troch dolárov by znížil počet jázd len o tri až štyri percentá. 
  3. Zameranie sa na čas, ako dlho je auto neobsadené. To znamená, že spoločnosti ako Uber by zodpovedali za to, aby na uliciach nebolo priveľa nadbytočných taxíkov. Pokiaľ čakacia doba na nového klienta presiahne tri-štyri minúty, systém by mal niekoľko vodičov z ciest stiahnuť, aby sa dopyt vyrovnal ponuke a čakacia doba by sa skrátila. Tak isto by sa mali zracionalizovať dispečerské systémy, ktoré prihadzujú pasažierov vodičom. Uber už so systémom pracuje a snaží sa eliminovať situácie, kedy taxikári smerujú do centra mesta alebo na letisko bez pasažiera. Systém prihráva pasažierom tým, ktorí sú už v lokalite a dostanú ho len vtedy, ak na dané miesto aj niekoho privezú.  
  4. Nákladné autá by sa po meste mohli pohybovať (až na výnimky) len mimo najrušnejších hodín