Walmart, najväčšia sieť obchodov sveta, ktorá zatiaľ Slovensko a väčšinu Európy úspešne obchádza, prevádzkuje celosvetovo 11-tisíc obchodov a zamestnáva približne 2,2 milióna ľudí. V Spojených štátoch ide o najväčšieho zamestnávateľa v súkromnom sektore.

Firma v polovici januára vyhlásila zrušenie 269 obchodov, z toho v Spojených štátoch sa škrty týkajú 154 predajní, zvyšok pripadá na pobočky v Latinskej Amerike, najmä na Brazíliu.

Zatvorené predajne dohromady vyprodukovali sotva jedno percento z celosvetových príjmov Walmartu, prezradil reťazec pre noviny Washington Post.

Rozhodnutie firmy pripraví o prácu asi 16-tisíc ľudí. Walmart zároveň prisľúbil, že sa bude snažiť pracovníkov zamestnať v iných predajniach spoločnosti, prípadne pomáhať im v prípravách na budúce pohovory a pri písaní životopisu. Ako uviedol reťazec, v 15-kilometrovom okruhu väčšiny zatvorených predajní sa nachádza ďalšia predajňa firmy, a preto by nemal byť presun niektorých zamestnancov problémom.

Kšeft kazí Amazon, prichádza aj Lidl

Za zrušením predajní stojí súhra viacerých faktorov. Ako naznačujú noviny The New York Times, z maloobchodného trhového koláča si čoraz väčšiu časť odhrýzajú weboví obchodníci. Veľkosť a rozľahlosť supermarketov zohráva v dobe nekonečných on-line katalógov čoraz menej dôležitú úlohu. V segmente maloobchodu napríklad spoločnosť Amazon hlási výrazný nárast tržieb.

Tlak z internetového prostredia donútil po slabších výsledkoch prehodnotiť počet predajní aj ďalších významných amerických hráčov, akými sú Macy alebo Sears.

Amazon a obdobní internetoví predajcovia podkopávajú pozíciu a výhody klasických supermarketov, umožňujú spotrebiteľom ľahké, komplexné a relatívne lacné nakupovanie produktov z domova. Aj keď kamenné maloobchody investujú nemalé výdavky do on-line predaja a digitalizujú ponuku s možnosťou donášky do domu, obraty z nej sú obvykle slabé, pretože výhradne internetový obchod získava zákazníka spravidla nižšou cenou.

Situácii neprospievajú ani samotní kamenní predajcovia s potravinami, ktorých je príliš mnoho na to, aby na presýtenom trhu neustále expandoval, prosperoval a zamestnával milióny ľudí úplne každý. Walmart a značky ako Trader Joe’s, Whole Foods, Sears, Target či Costco sa budú musieť o zákazníci čoskoro pobiť aj so spoločnosťou Lidl, ktorá nedávno ohlásila príchod do Spojených štátov.

Významným faktorom, ktorý sa podieľal na zatvorení brazílskych pobočiek Walmartu, je aj silný dolár, ktorý znižuje hodnotu zahraničných ziskov, vysvetľuje agentúra Reuters.

Zatvoriť a otvoriť iné

Veľkú časť zrušených pobočiek tvorili predajne typu Walmart Express, experimentálny malý formát obchodov s rozlohou približne tisíc štvorcových metrov spustený v roku 2011, ktorý zamestnával v priemere 30 ľudí. Typický Walmart je v priemere desaťkrát väčší.

Jeho cieľom bolo podmaniť si najmä mestské oblasti a štvrte a získať zákazníkov, ktorí nakupujú skôr drobnosti na rýchlu spotrebu a ktorí sa nezameriavajú len na hromadné dopĺňanie zásob v špajzi. Formát sa však neuchytil, koncepcia sa v mnohých prípadoch ukázala stratová.

„Zatvoriť predajne nikdy nie je jednoduché rozhodnutie, ale je to nutné, aby si spoločnosť ustrážila silu a postavenie v budúcnosti,“ cituje New York Times prezidenta spoločnosti Douga McMillona. Ešte v deň vyhlásenia sa akcie spoločnosti prepadli o niekoľko percent.

D. McMillon zároveň oznámil, že firma plánuje v roku 2017 otvoriť viac ako 300 nových predajní Walmartu. Pozornosť však bude sústrediť na rozsiahlejšie formáty pobočiek, ktoré sa spoločnosti po neúspešnom Walmart Expresse ešte viac osvedčili.

Konkrétne ide o takzvané Neighborhood Markets s priemernou rozlohou 3 500 štvorcových metrov (plán počíta s 85 až 95 novými pobočkami) a Supercenters s rozlohou vyššou ako 16-tisíc štvorcových metrov (50 až 60 nových pobočiek), píše portál MarketWatch. Ďalších 200 až 240 prevádzok chce reťazec otvoriť mimo Spojených štátov.

Nájazd nákupných kobyliek

Predajne odsúdené na zatvorenie využili zostávajúci čas na výpredaje. Menej ako týždeň pred zatvorením viaceré pobočky dopredávali posledné zásoby, lákajúc na 50-percentné zľavy, posledné dni mohli lovci výhodných ponúk natrafiť aj na zľavu 75 percent. 

Fotograf Nicholas Eckhart sa rozhodol navštíviť niektoré pobočky pár dní pred zatvorením a zdokumentovať ich stav. Regály tesne pred záverečnou rozlúčkou zákazníci poctivo vyrabovali, vyplienené police v mnohom pripomínali pohľad na regály slovenských predajní Carrefour.

U hypermarketového giganta to vyzerá ako v Carrefoure. Walmart škrtá ako divý

Predajňa Walmartu pár dní pred zatvorením Zdroj: Nicholas Eckhart / Business Insider | CC

Keď Walmart ničí životy

Aj keď sa môže reťazec chváliť nadpriemernou návštevnosťou – oficiálna stránka maloobchodu uvádza 260 miliónov zákazníkov týždenne – na Walmart má viacero Američanov ťažké srdce a nevedia, či sa majú zo zrušenia prevádzok škodoradostne smiať, alebo plakať.

Walmart, ako prakticky každá iná nadnárodná korporácia so snahou rozšíriť pobočky do všetkých možných aj nemožných kútov krajiny, expandoval aj do miest, kde sa vzhľadom na nízky počet potenciálnych nakupujúcich nemohli očakávať vysoké tržby.

Reťazec sa rozhodol postaviť pobočky aj na amerických dedinách s populáciou medzi 900 až 3 500 obyvateľov, kde sa často nachádzal len jeden obchod. Príchod Walmartu významne narušil konkurenčnú rovnováhu v neprospech miestnych rodinných firiem s potravinami. Obchodníci okamžite po otvorení hlásili o 30 percent nižšie tržby, píše agentúra Bloomberg.

Vďaka cenovej vojne a známej značke sa však skôr či neskôr Walmartu podarilo všetku konkurenciu efektívne zlikvidovať a doviesť do krachu, rodinné firmy museli po niekoľkých mesiacoch či rokoch financovania z úspor a pôžičiek rodinné obchody definitívne zatvoriť.  Niektoré z nich pritom dovtedy fungovali viac ako 40 rokov.

Po ozname, že Walmart balí pokladnice a odchádza kvôli stratovému biznisu, v slabo zaľudnených dedinách nezostal ani jeden obchod s potravinami. To pre viacerých znamenalo dlhé dochádzanie za potraviny a liekmi do vzdialenejších oblastí.

Hoci sa mnohí miestni obchodníci vyjadrili, že svoje predchádzajúce podnikanie znovu oživia, podľa ich slov im reťazec zruinoval životy.

Ako poukazuje ekonomický portál Business Insider, vypudenie Walmartu a zmŕtvychvstanie rodinných potravín môže byť miestnym komunitám len na úžitok. Ak obyvatelia kupujú viac v miestnych obchodoch, skončia peniaze na bankovom účte tamojšieho obchodníka a je viac pravdepodobné, že peniaze sa opäť budú točiť v relatívne blízkom finančnom kolobehu.