Vyššie obsahy alkoholu sú dodnes doména kežmarskej likérky Karloff. Podnik v súčasnosti vyrába až štrnásť druhov osobitého čajovo-bylinného likéru Tatratea v širokej palete obsahov alkoholu od 17 po 72 percent, no najpredávanejšie sú stále vôbec tie najsilnejšie.
Čím južnejšie, tým silnejšie
Spomedzi Tatranských čajov predáva Karloff stále najviac svojej vlajkovej lode – 52-percentného likéru. Ten prišiel na trh ako prvý. Je však stále ešte na takej hranici obsahu alkoholu, s akou pracujú aj iné slovenské likérky. No hneď za ním sú v predajnosti dva ešte silnejšie Tatranské čaje. Šesťdesiatdvapercentný likér je tretí najpredávanejší produkt Karloffu. A najsilnejšia sedemdesiatdvojka dokonca druhý najviac produkovaný likér. Na Slovensku firma predá ročne zhruba 50-tisíc fliaš najsilnejšieho 72-percentného likéru.
„Tvrdým“ liehovinám z kežmarskej likérky sa však darí aj v cudzine. „Naša šesťdesiatdvojka sa veľmi dobre predáva aj v Maďarsku a sedemdesiatdvojka zasa v Rumunsku,“ hovorí J. Semaňák.
82-percentný likér radšej stopli
V minulosti sa dokonca pokúšal ísť aj do silnejších alkoholov. Keď ešte nepredával Tatratea v osobitej maľovanej fľaši pripomínajúcej termosku a plnil ho len do bežnejších fliaš, vyrábal aj 82-percentný likér. Pomerne rýchlo ho však z portfólia vyradil.
„Niektorí ľudia si ho z túžby vyskúšať niečo netradičné aj kúpili, no tá osemdesiatdvojka sa naozaj pila ťažko a navyše v nej naše čajové extrakty už dosť sedimentovali. Ustúpili sme od tohto produktu, lebo naša zásada je, že naše likéry sú silnejšie, ale stále sa ešte musia dať piť,“ hovorí tvorca likéru J. Semaňák s dôvetkom, že silnejšie liehoviny sú tak či tak určené len na občasné pitie a ľudia by to s nimi nemali preháňať. „Sami hovoríme, že naše produkty s vyšším obsahom alkoholu treba piť len jeden pohárik ráno a jeden večer,“ dodáva J. Semaňák.
Ján Semaňák Zdroj: Ivan Fleischer
Nestratiť exkluzivitu
Vyššími obsahmi alkoholu sa J. Semaňák chce odlíšiť predovšetkým od iných konkurentov. Pri štarte likéru prišiel so základnou 52-percentnou verziou, ale do dvoch rokov začali aj ďalšie slovenské likérky produkovať takmer desiatku podobných čajových likérov. Sporiť sa s nimi za napodobňovanie nešiel, radšej sa odlíšil ďalšími, ešte silnejšími novinkami,
Exkluzivitu silnejších Tatranských čajov, ktoré sa predávajú v najvyššej prémiovej cenovej kategórii s vyše 15 eurami za fľašku, sa snaží zachovávať aj tým, že s nimi ide menej do veľkých obchodných sietí a viac sa snaží predávať ich do reštaurácií či hotelov. Gastro prevádzkam predáva Karloff zhruba šesťdesiat percent produkcie, zvyšok do obchodov. Aj to skôr do menších predajní zameraných len na kvalitnejšie a drahšie potraviny.
„Ide nám o to, aby nás veľké obchodné systémy nepredávali pod cenu. Chceme si zachovať vyššiu kvalitu produktov,“ hovorí J. Semaňák s tým, že likér Tatratea predáva iba väčším obchodným sieťam, čo mu garantujú, že s nimi nepôjdu pod isté ceny.
Z Tatranských čajov, ktoré sa na Slovensku predávajú v obchodoch, je podľa J. Semaňáka vo veľkých reťazcoch len jedna tretina. Sú napríklad v Tescu, Bille či Metre.
S Kauflandom, ktorý je známy výraznejším tlakom na ceny, sa už dlhšie dohodnúť nevie. „Stretávam sa síce aj s ľuďmi z Kauflandu, ale vždy, keď si sadneme za stôl a oni povedia cenu, už len zavriem diár a povieme si, že sa skúsime stretnúť zasa o rok,“ opisuje J. Semaňák. Obdobne sa nevie dohodnúť ani so sesterskou sieťou Kauflandu – Lidlom.