Svetová jednotka vo výrobe športovej obuvi a oblečenia Nike nenaplnila očakávania investorov na burze NYSE. V treťom štvrťroku, ktorý sa skončil vo februári, vykázala čistý zisk 523 miliónov dolárov, v prepočte na jednu akciu 1,08 dolára. Analytická obec z Wall Streetu očakávala zárobok na úrovni 1,12 dolára za akciu. Išlo o prvé ziskové sklamanie investorov od roku 2006.

Očakávania ohľadne nových objednávok boli tiež o bezmála desatinu pod odhadmi, vzrástli len o deväť percent na celkovo 7,9 miliardy dolárov. Do tretice sklamali aj tržby, ktoré medziročne vzrástli o 7,3 percenta na 5,08 miliardy dolárov. Boli o 120 miliónov dolárov pod odhadmi analytikov.

Investori nie sú pri tejto spoločnosti zvyknutí, že nespĺňa ich očakávania. Posledných 19 štvrťrokov firma trhy pozitívne prekvapovala, čo kurz akcií Nike vytlačilo v decembri 2010 až na historické maximum 92,5 dolára. V reakcii na posledné výsledky klesli akcie Nike o takmer desať percent na 77,2 dolára. Banka Goldman Sachs zmenila odporúčanie kupovať akcie Nike na neutrálne. Súčasne jej analytička Michelle Tan znížila cieľovú cenu na akcie Nike z 95 na 85 dolárov.

Výsledkové sklamanie v poslednom štvrťroku spôsobil najmä rast nákladov na suroviny, dopravu a prácu. Vedenie spoločnosti preto plánuje zvyšovať ceny svojich výrobkov. Pod tlakom budú tento rok aj ziskové marže, dodáva Matt Arnold, analytik spoločnosti Edward Jones& Co pre agentúru Bloomberg. Hrubá marža firme klesla medzikvartálne o viac ako jeden percentuálny bod na 45,8 percenta.

Tržby Nike rástli na všetkých hlavných trhoch s výnimkou západnej Európy a Japonska, kde poklesli o dve resp. osem percent. Na americkom trhu rástli o deväť a na rozvíjajúcich sa trhoch o 19 percent. Ostro sledovaný čínsky trh spoločnosti podrástol najviac o 21 percent na 554 miliónov dolárov. Čína je pre Nike po Severnej Amerike a západnej Európe tretím najdôležitejším odbytišťom. Na prevádzkovom zisku 707 miliónov dolárov v treťom štvrťroku sa krajina podieľala už 30 percentami, čo je najviac po severoamerickom regióne. Význam trhu podčiarkla Nike aj februárovým otvorením najväčšieho distribučného centra na ázijskom kontinente v čínskom meste Tchaj-cchang. Značka má teraz vo svete sedem distribučných centier – v Belgicku, Kanade, Japonsku, Južnej Kórei a Spojených štátoch.

Nike patrí medzi firmy, ktoré vyplácajú pravidelné dividendy nepretržite už posledné štvrťstoročie. Dividendový výnos ale pri súčasnom kurze dosahuje len podpriemerných 1,4 percenta. Priemer v indexe S&P 500 v súčasnosti dosahuje dve percentá. Akcie Nike navyše nepatria medzi najlacnejšie, na trhu sa obchodujú za 20-násobok súčasných ziskov, čo je stále o bezmála štvrtinu nad priemerom ukazovateľa P/E v indexe S&P 500.

Foto na titulke - Nike